Translate

zondag 27 april 2014

Broodprobeersel

Op het blog van vriendin +F stond laatst een verwijzing naar weer een ander blog met een recept voor een noten- & zadenbrood, dat volgens de claims het leven van de eter zou veranderen. Nou kan mijn leven natuurlijk altijd beter en als een noten- & zadenbrood daarbij gaat helpen, zeg ik daar geen nee tegen.
Dus afgelopen vrijdag heb ik er een slag naar geslagen.

Ik moet zeggen, de smaak van de noten en zaden zijn heerlijk, maar het is een beetje vreemd om geen meel en gist (of bakpoeder) te gebruiken. Het alternatief om de boel te binden is vlozaad of Psyllium, dat heel veel vocht opneemt en zo de rest bij elkaar houdt. Het geeft wel een wat andere structuur dan meel en dat is even wennen, het is wat meer rubberig. Maar de heerlijke smaakjes van alle noten en zaadjes maakt een hoop goed. Het brood vult enorm en na een of twee kleine sneetjes met een beetje boter, honing, of helemaal niets, hoef ik ook niets anders meer.

Ingrediënten

135gr zonnebloemzaadjes (ik had niet genoeg zonnebloemzaad en vulde aan met pijnboompitten)
90gr lijnzaad (ik gebruikte gebroken lijnzaad, dat ik toch al in huis had)
65gr hazelnoten of amandelen (hazelnoot in mijn geval)
145gr havervlokken
2 eetlepels chiazaad
4 (afgestreken) eetlepels psyllium zaadjes (of 3 (afgestreken) eetlepels als je poeder gebruikt)
1 theelepel zout
1 eetlepel maple syrup (ik gebruikte honing)
3 (afgestreken) eetlepel kokosolie of ghee (ik gebruikte kokosolie, die ik oploste in het warme
350ml water

Bereiding

1. Meng alle droge ingrediënten in een kom (of direct in de bakvorm). Meng de maple syrup, olie en water in de maatbeker. Doe dat bij de droge ingrediënten en meng goed, tot je een heel dik, plakkerig deeg krijgt (eventueel een klein beetje meer water toevoegen). Stort dit in de definitieve bakvorm en strijk glad. laat buiten de koelkast rusten voor tenminste 2 uur, maar langer mag ook.
2. Verwarm de oven voor op 175°C.
3. Plaats de bakvorm in het midden van de oven en bak ca. 20 minuten. Verwijder dan het brood uit de bakvorm en bak nog eens ca. 35 minuten in de oven. het brood is klaar wanneer het hol klinkt, als je erop klopt. Pas aansnijden wanneer het volledig is afgekoeld.

Erg lekker, maar verandert nou niet echt mijn leven.  Het is wel heel makkelijk en smakelijk om te maken en ook nogal vergevingsgezind wanneer je wil varieren met het recept. Er kunnen allerlei andere nootjes en zaadjes gebruikt worden. Zo houd ik ook veel van walnoten. En ik voeg ook graag rozijn of cranberries toe aan dit soort recepten. Dus dit komt zeker op herhaling.
Het vlozaad heb ik gekocht bij de Natuurdrogist in Nijmegen, een flinke pot, voor een flink bedrag. Maar de pot is groot en het vlozaad gaat lang mee. Dus dat komt wel goed. 

2 opmerkingen:

  1. Cool! Zie dat je je erg hebt laten inspireren door mijn blog, zelden dat iemand het zo met mijn woorden eens was XD
    Fijn dat het lekker was! :-)
    Is de kaart er al?
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt haast te lekker om nog iets op te smeren

    BeantwoordenVerwijderen