Translate

dinsdag 17 maart 2015

Vodka met fruit

Het ziet er niet alleen lekker uit, het is ook lekker. 
Een hele tijd geleden alweer postte ik hier wat over hoe ik mijn oogst verwerkte. Ik was van plan om wat Bramen en Frambozen die ik had geoogst uit eigen tuin een tijd te laten trekken in de vodka, met wat suiker, in de hoop dat dat iets lekkers op zou leveren, lekkerder dan pure vodka in elk geval.

Afgelopen week had het fruit een half jaar staan trekken in de vodka met suiker. Ik vond dat het tijd was om te kijken hoe het geworden was. Bij de Blokker heb ik twee hersluitbare glazen flessen kunnen kopen van een halve liter.

Bormioli Rocco inmaakfles 500 ml
Bormiolo Rocco inmaakfles

Toen heb ik een trechter in de fles gestoken en daar wat laagjes keukenpapier in gedaan. Daar de vodka met alle fruittroep in gegoten en toen wachten tot het was doorgelopen. Dat duurde nog best lang. Ik denk dat ik voor een volgende keer investeer in wat neteldoek en de boel dan een nacht uit laat lekken in een grote kom. 
In ieder geval, uiteindelijk lekte alles wel door. En we konden de fruitresten nog gebruiken over het ijs. Na vijf in vodka verzadigde bramen had ik wel weer genoeg gehad. 

Wat we uiteindelijk overhielden was een dieprood, helder drankje. De kick van de vodka was verzacht door de suiker en het fruit. Maar e was gelukkig niet teveel suiker bij gegaan. De fruitsmaak was nog lekker fris en zurig. En als het dan ijs en ijskoud uit de vriezer komt is het wel heel erg lekker. 

Dit is zeker voor herhaling vatbaar en ik kijk er naar uit om in de toekomst wat te experimenteren. Met pruimen is traditioneel, maar misschien ook met sinasappel en citroen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten