Translate

woensdag 24 augustus 2011

Late Blight

Nu de tuin eindelijk af is, heb ik de tomatenplanten die ik had opgekweekt, teruggeplaatst in de nu ingerichte moestuin. Ze groeiden hard en er zitten veel groene keiharde tomaten aan. Maar toch zag ik dat de bladeren, stengels en af en toe ook de vruchten toch zijn aangetast door zwarte vlekken. Ik knip het de hele tijd weg, maar ik vroeg me toch ook af wat het nu was.

Die van mij zagen er ook zo uit. 

Dat heb ik vandaag dan ontdekt. Vanwege de natte zomermaanden, zijn ze aangetast door de 'Late Blight' een plantenziekte, veroorzaakt door te veel vocht. Er valt weinig aan te doen, de regen kan ik niet stoppen. Dus ik hoop maar dat de tomaten rijp worden voor de planten doodgaan.
Ik heb dit jaar twee soorten, rode en gele. Van de gele hebben we er al een hoop gegeten. Ze blijven klein, maar zijn erg smakelijk.


2 opmerkingen:

  1. Je kunt zorgen voor goede drainage, oftewel dat de wortels zo min mogelijk in water blijven staan. Een beetje zandbakzand door de grond mengen bij de wortels van de planten zou eventueel kunnen helpen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi,
    Ik denk dat ze vooral veel last hebben gehad van het feit dat ze te lang in te kleine bakken hebben moeten staan voor ze uitgeplant werden. Beperkte groei, in combinatie met de natte zomer. Voor volgend jaar zal ik de boel goed omspitten met wat extra zand.

    BeantwoordenVerwijderen