Translate

vrijdag 29 mei 2015

Drekzak!

Een week of wat geleden was ik op bezoek bij vrienden +S en +J en zij hadden hun boekenkast opgeruimd. Daar heb ik toen De Naam van de Roos meegenomen om ook eens te lezen. Jaren geleden heb ik de DVD van de verfilming gekregen en met +Sander bekeken. En nu wilde ik dat eens vergelijken met het boek. Tijdens de vakantie op Texel heb ik een flink gat in het boek kunnen lezen en laatst was het uit.

Dit is hem dus...

De Naam van de Roos was een leuk boek om te lezen, ik ben er vroeger eens in begonnen, maar toen kwam ik er niet doorheen. Wijsheid zal wel met de jaren komen. Ik vond het nu minder taai, hoewel de scenes met uitleg over de verschillende stromingen binnen het Christendom wat al te lang kunnen zijn. Maar de stukken over de bibliotheek en het belang van het bewaren van kennis vond ik wel weer veel interessanter. In die zin deed het me ook veel denken aan het werk van Neal Stephenson. Via vriend +M heb ik het werk van Neal Stephenson leren kennen en ik vond vooral veel paralellen met het boek Anathem.

In De Naam van de Roos worden boeken opgesloten in een bibliotheek en de monniken die de bibliotheek beheren, beheren deze ook alleen maar. Zij lezen de boeken niet of nauwelijks, koppelen kennis niet aan elkaar en verspreiden deze kennis zeker niet. In een ideale wereld zouden de monniken de boeken kopiëren zonder te lezen of begrijpen wat zij kopiëren. Zij zijn dan ook zeer beducht voor de opkomende burgerij die in de steden kennis vergaren, opschrijven en in hun gilden en universiteiten, die niet gelieerd zijn aan christelijke orden, deze kennis onder elkaar ook weer verder verspreiden, zonder enige inmenging van de kerk. God weet wat ze opschrijven en bedenken!
Ook waren de monniken zeer beducht voor kennis die niet in boeken te vinden was, maar vergaard werd door zelf observaties te doen, hypothesen te formuleren en te toetsen. Op die manier zouden zij kennis vergaren die niet rechtsstreeks van God kwam, via de bijbel. Dat kon nooit goed zijn.
De hoofdintrige gaat dan ook om verschillende monniken die gedreven door de zucht naar kennis de meest vreselijke misdaden plegen om een bepaald boek te pakken te krijgen of juist weg te houden bij andere monniken, aangezien er verboden kennis in te vinden is, die alleen maar tot corruptie kan leiden.

Er is nog een zij-intrige (die eigenlijk de hoofd-intrige zou moeten zijn, maar de hoofdpersoon, William van Baskerville vindt alle moorden veel interessanter dan zijn eigenlijke werk) over een conflict tussen verschillende stromingen binnen het Christendom en de vraag of Jezus Christus en zijn apostelen nou bezit hadden of niet. Het antwoord op deze vraag heeft natuurlijk implicaties voor de houding van de Moederkerk ten aanzien van bezit en haar taak ten aanzien van de vele mensen die leven met honger en gebrek. Dit conflict heeft al geleid tot veel strijd en aanvallen op rijke abdijen en dorpen.
Deze zij-intrige heeft ook weer een thematische verbinding met de hoofd-intrige. Ook hier gaat het om de rol van de kerk en de priesters en monniken en de rol van de gewone burgers. Moet de kerk de rijkdommen en de normale stand van zaken (met en rijke adel en arme burgers) ondersteunen en bestendigen en met de angst voor verdoemenis en de marteldood het volk in het gareel houden? Of zijn burgers vrij om een eigen interpretatie van de Bijbel te hanteren en te staan op een eerlijke verdeling van middelen en goederen? En deze zelfs met geweld af te dwingen?
De verdeling van macht en toegang tot rijkdommen en bronnen ligt dus niet alleen op het vlak van kennis, maar ook op het vlak van aardse rijkdommen.

In Anathem is de wereld eigenlijk omgekeerd. Mannen en vrouwen die leven als monniken in armoede in afgesloten leefgemeenschappen doen juist niets anders dan wetenschap bedrijven, nadenken en hierover communiceren met hun collega's in andere afgesloten leefgemeenschappen. Maar ook deze mensen zijn opgesloten in hun gemeenschappen en hebben geen contact met de mensen die buiten de muren leven, zonder veel wetenschappelijke kennis of inzichten. In de loop van dat verhaal, vermengen de leefgemeenschappen van de wetenschappers zich uiteindelijk weer met de mensen buiten de muren.
Maar ook hier blijkt dat mensen opsluiten en proberen voor te schrijven wat ze wel en niet mogen denken uiteindelijk tot problemen leidt.

En uiteindelijk is er nog een vreselijk grappige scene in De Naam van de Roos, wanneer de verschillende facties van de Katholieke kerk bijeen komen om hun geschillen bij te leggen. Hun verschillen van inzicht over de armoede of rijkdom van Jezus Christus is ook verbonden met allerlei aardse, politieke spelletjes, dus de discussie is al snel niet zuiver meer en de gemoederen lopen hoog op. Nette monniken blijken bij nader inzien helemaal niet netjes en roepen elkaar de meest vreselijke verwensingen toe, waaronder het woord Drekzak. Het is me bijgebleven.

Oh, en een blogpost over boeken is natuurlijk ook een uitgelezen kans om de website Goodreads te promoten. Gaat er alleen heen, geef aan welke boeken je leest, vindt andere boeken en bekijk wat je vrienden lezen.

zondag 24 mei 2015

zaterdag 23 mei 2015

Amoras

+Sander en ik geven elkaar over en weer de stripboeken van de reboot van de Suske en Wiske stripserie, Amoras genaamd. In 2013 is deze serie gestart en iedere 6 maanden komt er een exemplaar uit. De eerste heb ik aan Sander of hij aan mij (na een tijdje weet je het echt niet meer) gegeven, toen we op vakantie waren in Brugge. En de strips zijn leuk, dus we geven ze ook wel eens weg aan anderen. Onlangs is deel 5 uitgekomen en die heb ik Sander natuurlijk voor zijn verjaardag cadeau gegeven.
Prachtige kaften ook!

Alle karakters uit de originele serie spelen hier weer een prominente rol, maar het verhaal is een stuk rauw-realistischer. Suske en Wiske zijn twee jong-volwassenen die tomeloos vloeken. De relatie tussen die twee is ook een stuk seksueler getint. Lambik en Jerom brengen nog steeds veel tijd met elkaar door maar zijn duidelijk afgegleden. Lambik is alcoholist en Jerom is sterk vereenzaamd. Sidonia is ook van de partij. Ook zij moet veel moeite doen om de eindjes aan elkaar te knopen. Professor Barabas wordt ook geïntroduceerd. Hij is opgeklommen in de wereld en is een vooraanstaand wetenschapper.
En de wereld is er ook niet best aan toe. Er is een crisis gaande, hoewel niet helemaal duidelijk wordt gemaakt wat voor een crisis. Het lijkt op een economische crisis, er is veel armoede, mensen bedelen op straat en er is continu oorlog. Verder lijkt er ook een milieu-crisis gaande te zijn. Net als nu eigenlijk. Maar het voelt allemaal erg grimmig aan.

En dan gaat het goed mis. Suske en Wiske passen op het huis van professor Barabas. Lambik en Jerom zijn daar ook, om een oplossing te verzinnen voor de crisis (crises?) en morrelen aan de teletijdmachine. Daardoor worden Suske en Wiske weggeflitst, niemand weet waarheen.

Inmiddels heb ik 5 albums gelezen en ik vind ze nog steeds leuk, niet alleen voor de curiositeitswaarde. Maar het is ook behoorlijk ingewikkeld. Er wordt heen en weer geflitst in de tijd en wat er in het heden gebeurt is van invloed op wat er in de andere tijd gebeurt. Dus ik wil eens rustig gaan zitten voor een uitgebreide analyse van de twee tijdlijnen. Dus de komende tijd kunnen jullie hier een analyse verwachten van iedere afzonderlijke strip.  

maandag 18 mei 2015

Hemelvaart = Spellendag

Het was weer tijd voor een spellendag! Zoals altijd op de vrijdag na Hemelvaart, organiseren +Sander en ik een spellendag. In de morgen sturen we de kids naar de opvang, we maken in hysterisch tempo het huis schoon en ontvangen dan vanaf de middag mensen om spellen mee te spelen. Sander was in de morgen nog weg naar een afspraak met vriend +J, maar die waren op tijd weer terug. Ik had ondertussen tijd om de soep voor de avond te maken, scones met rozijnen en cranberries te bakken en wat kruidenboter (met kruiden uit eigen tuin!) maken. Toen kwamen de kids ook thuis uit de opvang en kon er meteen gespeeld worden.

Onze zoon speelt Isis en Osris.

We begonnen met het Boodschappenspel met onze dochter, terwijl Sander, onze zoon en J. een rondje Isis en Osiris speelden. Even later kwamen vrienden +R en +S ook binnen met kinderen M. en E. ook binnen. Onze zoon had zijn vriend M. al een tijd niet gezien, dus die twee stormden meteen naar buiten, en hebben we de hele middag nauwelijks meer gezien. Even later belden ook +M en +M met kinderen M. en F. aan. We hadden geen tijd om spellen te spelen, want even later kwamen +N en A. met kind K. ook nog binnen. Toen hadden we wel een hele volle bak, maar de kindjes speelden lief met elkaar.
De grote mensen gingen toen voor een rondje 30 Seconds. Het is een leuk spel om met meerdere mensen te spelen en je merkt snel van elkaar welke onderdelen van de pop-cultuur je wel of niet hebt meegekregen (Sommige mensen konden niet op de naam van de schrijver van de duivelsverzen komen). Maar wij hebben een editie uit 2002 en we konden wel merken dat sommige dingen erg gedateerd werden, Sita bleek weinig eeuwigheidswaarde te hebben. Ondertussen werd vriend N. geprest door onze oudste dochter en E. om eindeloos Isis en Osiris te spelen en hij kon niet ontsnappen.

Probeer maar eens nee te zeggen.

Vrienden +R en +D kwamen op het einde van de middag ook nog binnen. Met zo een grote groep was een spelletje Vroeger of Later ook weer een populaire oude bekende. De invoering van de Kinderbijslag was later dan sommige mensen dachten en de oprichting van de EGKS eerder dan sommige mensen dachten.
Het weer was gelukkig fantastisch, dus de kinderen speelden lekker buiten in de tuin. Uiteindelijk kwamen de buurkindjes ook nog even langs en speelden leuk mee. Zo hadden we in de middag toch weer zeker 8 kinderen die heen en weer renden.

Vroeger of Later is altijd een publiekstrekker

Sander haalde rond half zes onze jongste dochter uit het Kinderdagverblijf, ik zette het eten op tafel, +M kwam nog net op tijd binnen om mee te doen met het avondeten en iedereen kon zijn buikjes rond eten aan lekkere erwtensoep met Lavas, Taboulehsalade met granaatappelpitjes, mini-pizza's, grote pizza, pannekoeken en nog veel meer lekkers. De buurkinderen hadden door aan welke kant hun pannekoek besmeerd was en besloten om bij ons te blijven eten. En toen at de buurman ook maar met ons mee.
Na het eten vertrokken de mensen met de kleine kinderen, en werd het huis een stuk rustiger. Onze oudste kinderen lieten zich nog door het bezoek voorlezen en ging toen braaf slapen. En zo hadden de die-hard spellenspelers nog tijd over voor een rondje Lords of Waterdeep en


Tegen elven werd iedereen een beetje moe en vertrok. Het was weer een succesvolle middag, waarin we lekker wat mensen gesproken hebben en leuke spellen gespeeld hebben.

Kerst 2007
Kerst 2009
Hemelvaart 2011
Kerst 2011
Hemelvaart 2012
Kerst 2012
Hemelvaart 2013
Kerst 2013
Hemelvaart 2014
Kerst 2014

zondag 17 mei 2015

Ijsheiligen

De ijsheiligen zijn weer geweest. Dit zijn een aantal Katholieke heiligen die hun gedenkdagen hebben in de periode van 11 tot en met 15 mei. Na 15 mei is het onwaarschijnlijk dat er nog nachtvorst zal volgen, dus dan is het weer een stuk veiliger voor allerlei jonge gewassen, die dan willen groeien. Ook is het een goed moment om de voor vorst kwetsbare plantjes naar buiten te planten. De courgetteplantjes zijn al flink gegroeid en staan te springen om naar buiten te mogen.


In mijn eigen tuin groeit alles flink, nu er 's nachts geen vorst meer is. De verplantte Lupine maakt al bloemenaren aan en de onderste gaan al open. En ook de Akelei bloeit al flink.
Ook op mijn volkstuintje groeit alles flink, voornamelijk het onkruid helaas. Dus dat betekent een hoop wieden. Maar de rabarberplanten zijn goed aangeslagen in de grotere ruimte. De bessenstruiken hebben hun verplanting overleefd en zitten al vol piepkleine, groene, onrijpe besjes. Ook de kruisbestruiken hebben hier en daar al besjes gemaakt. Laatst heb ik de eeste broccoliplantjes en bonenplantjes uitgeplant. De tuinbonen staan al aardig hoog en maken hun bloemen aan.


En inmiddels hebben we ook alweer gegeten uit eigen tuin. Ik heb kruidenboter gemaakt met bieslook, peterselie en tijm uit eigen tuin. De dragon blijft maar groeien en hebben we al bij de vis gegeten. En laatst heb ik ook Erwtensoep met Lavas uit eigen tuin gemaakt. Het geeft me altijd een buitengewoon bevredigend gevoel wanneer ik spullen uit eigen tuin eet.