Translate

zondag 17 mei 2015

Ijsheiligen

De ijsheiligen zijn weer geweest. Dit zijn een aantal Katholieke heiligen die hun gedenkdagen hebben in de periode van 11 tot en met 15 mei. Na 15 mei is het onwaarschijnlijk dat er nog nachtvorst zal volgen, dus dan is het weer een stuk veiliger voor allerlei jonge gewassen, die dan willen groeien. Ook is het een goed moment om de voor vorst kwetsbare plantjes naar buiten te planten. De courgetteplantjes zijn al flink gegroeid en staan te springen om naar buiten te mogen.


In mijn eigen tuin groeit alles flink, nu er 's nachts geen vorst meer is. De verplantte Lupine maakt al bloemenaren aan en de onderste gaan al open. En ook de Akelei bloeit al flink.
Ook op mijn volkstuintje groeit alles flink, voornamelijk het onkruid helaas. Dus dat betekent een hoop wieden. Maar de rabarberplanten zijn goed aangeslagen in de grotere ruimte. De bessenstruiken hebben hun verplanting overleefd en zitten al vol piepkleine, groene, onrijpe besjes. Ook de kruisbestruiken hebben hier en daar al besjes gemaakt. Laatst heb ik de eeste broccoliplantjes en bonenplantjes uitgeplant. De tuinbonen staan al aardig hoog en maken hun bloemen aan.


En inmiddels hebben we ook alweer gegeten uit eigen tuin. Ik heb kruidenboter gemaakt met bieslook, peterselie en tijm uit eigen tuin. De dragon blijft maar groeien en hebben we al bij de vis gegeten. En laatst heb ik ook Erwtensoep met Lavas uit eigen tuin gemaakt. Het geeft me altijd een buitengewoon bevredigend gevoel wanneer ik spullen uit eigen tuin eet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten