Translate

zondag 25 augustus 2013

Oppervlakkige glamour

Gisteren ben ik met vriend +D naar de film in Lux geweest. De film Behind the Candelabra (2013), een biopic over het leven van Liberace, draaide en aangezien we allebei wel fans zijn van slechte kitsch gingen we erheen, terwijl +Sander Hartogensis op de kiddies paste.


Ja, dat is Matt Damon.
Ja, hij draagt lipstick.
Hoezo?
Er is al veel te doen geweest over deze film. De film is gemaakt door Steven Soderbergh (Out of Sight). Liberace en zijn minnaar worden gespeeld door Michael Douglas (Basic Instinct, One Night at McCool's) en Matt Damon (The Adjustment Bureau).
Douglas heeft natuurlijk zijn naam gemaakt door alleen maar seksueel gefrustreerde veertig+ mannen te spelen. En bij Damon denk ik alleen maar aan de Bourne Trilogie. Bepaald Manly men in the full bloom of their manhood, zullen we maar zeggen. En die hebben zich opgedirkt, met veel make-up, glitter en bont om een destructief, homoseksueel koppel neer te zetten. Bovendien is de film ook behoorlijk expliciet. De mannen hebben behoorlijk wat zweterig in beeld gebrachte seks, waarbij ze hun kleren uit hebben. Dit in tegenstelling tot Brokeback Mountain, die andere film over een homoseksueel koppel en hun problemen. Die hoofdrolspelers in die film zijn zo in conflict met zichzelf dat die zich nooit helemaal overgeven aan hun hedonistische kant.

Spoilers ahoi

De film begint met de jonge (17 in het echt) Scott (Damon), die stunts met honden in films begeleid. Via een homoseksuele vriend komt hij in contact met Liberace (Douglas), na een show in Las Vegas. Scott is een jonge getroubleerde man, met een afwezige vader, een moeder met psychische problemen en een hele rits (half)broers en -zussen waar hij maar weinig contact mee heeft. Hij stuitert van pleeg-gezin naar pleeg-gezin.
Liberace maakt daar handig gebruik van. Hij laat Scott delen in zijn waanzinnig rijkdom, leeft mee met de zorgen van Scott, geeft hem de aandacht die Scott in zijn jonge leven veel heeft moeten missen. Scott, jong en naïef als hij is, kan hier geen weerstand aan bieden. Al snel is de vorige jonge minnaar van Liberace van het toneel verdwenen en kan Scott delen in het luxe leven van Liberace. 

Een tijd lang is het allemaal koek en ei. Maar na verloop van tijd begint Scott zich te vervelen. Hij heeft niets te doen behalve mooi zijn en is volledig afhankelijk van Liberace. De klad komt er pas echt goed in wanneer Liberace plastische chrirugie wil gebruiken om er weer jonger uit te zien. Hij overtuigd zijn arts (fantastisch gespeeld door Rob Lowe, die ook slachtoffer is van plastische chirurgie) ervan om ook Scott wat op te lappen, zodat hij meer lijkt op Liberace. 

Rob Lowe,
pleger en slachtoffer van plastische chirurgie.
In de nasleep van de operatie raakt Scott verslaafd aan medicijnen en later ook andere drugs. De relatie tussen Liberace en Scott wordt daardoor ook steeds slechter en Liberace wil andere mannen ontmoeten. Scott laat dat toe, maar hijzelf mag geen relaties met andere mannen aanknopen. Uiteindelijk wordt Scott vervangen door een jonge danser uit het showprogramma van Liberace. Een vervelende pseudo-scheiding volgt en Scott raakt alles kwijt. Later ziet hij Liberace nog een keer, wanneer deze sterft aan de gevolgen van Aids.

Beschouwing

De relatie tussen Liberace en Scott (en waarschijnlijk tussen Liberace en zijn vorige minnaars) is zeer ongezond en waarschijnlijk zelfs gewelddadig van aard. Partnergeweld hoeft niet altijd de vorm van slaag en klappen aan te nemen, maar er kan ook psychisch en emtioneel geweld plaatsvinden. Enige tijd geleden schreef ik over de kenmerken van een gewelddadige relatie. Laten we die nog eens toepassen op wat we zien in de film hier.

Jaloezie - Check, Liberace mag flirten en seks hebben met andere mannen, Scott niet.
Bezitterigheid - Check, Scott moet doen en zijn wat Liberace wil.
Controlerend gedrag - Niet vertoont in de film.
Schelden - Alleen bij hoogoplopende ruzies.
Kleineren - Check, Liberace laat Scott rondlopen in een idioot chauffeurskostuum en de vervelende klusjes doen tijdens de concerten.
Bedreigen - Niet vertoont in de film.
Isoleren - Check, nadat Scott met Liberace is gaan samenleven, heeft hij nooit meer contact met zijn pleegouders en klaagt hij erover dat hij nooit meer uitgaat zonder Liberace. Het kan zijn dat Liberace dit niet opzettelijk doet, aangezien hij zeer hard werkt en altijd uitgeput is na zijn concerten en intensieve contacten met fans.
Stemmingswisselingen en wisselend gedrag - Check, Liberace is erg wantrouwend naar de mensen om hem heen. Hij verdenkt hen ervan alleen maar bevriend met hem te willen zijn vanwege zijn geld. Wanneer Scott iets doet dat hem niet bevalt, beschuldigt hij Scott hier ook van. Deze ruzies worden prompt weer bijgelegd met meer seks.
Schuld geven aan anderen - Niet vertoont in de film.
Beslissingen nemen voor anderen - Check en dubbelcheck, Liberace bepaalt wanneer en wat voor plastische chirurgie Scott moet ondergaan.

Dus...Liberace is minder manipulatief en overheersend dat Christian Grey, maar het scheelt niet veel. En met 5 kenmerken op rood, is dit het soort relatie waar je bij weg moet rennen, zonder de moeite te nemen je spullen te pakken. De eerste drie kwartier wilde ik dat ook steeds roepen naar Scott. Rennen, Scott, rennen!

Ja dat zijn glitterstenen op mijn zwembroek. Hoezo?

De film is zeker het bekijken waard. De aankleding en de sfeer van de late jaren '70 zijn prachtig getroffen. De totaal verziekte relatie wordt goed in beeld gebracht. Michael Douglas is fantastisch en doodeng als manipulerende, ervaren minaar en komt zeer overtuigend over als ouder wordende homoseksuele man met een nieuw groen blaadje. En ook Matt Damon doet Jason Bourne helemaal vergeten met zijn acteerwerk, zonnebrillen en zwembroekjes.

Gaat dat zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten