Translate

woensdag 27 april 2016

De eerste oogst!

Ribes in bloei, dan weet je dat de lente begonnen is.
Het is nog maar april, nog niet zo lang geleden dat ik de eerste zaadjes in de grond stopte en het is alweer tijd om te oogsten! Oogsten is altijd het fijnst van tuinieren vind ik zelf.

Meer dan twee kilo, na het afhalen van het blad.
Maar goed, afgelopen weekeinde alweer gescoord. In verband met een feestje, waarbij we heel veel lekkers te eten kregen, hadden we zelf zaterdagavond een soort lopend buffetje met (onder andere) zelfgemaakte kruidenboter van kruiden uit eigen tuin. Ik heb nog altijd Bieslook, Dragon (niet winterhard werd mij verteld, het gaat maar niet dood!) Tijm en Lavas in de tuin. En in wat potjes in de vensterbank had ik nog Peterselie en Basilicum. Met wat boter, peper, zout en knoflook maak je daar een heerlijke boter mee.

Daar maak je dan 2 liter compote van. 
En dat is niet het enige wat ik oogstte, de Rabarber in mijn volkstuintje was ook al flink aan het groeien geweest en samen met mijn oudste dochter heb ik daar flink van geoogst. En het seizoen loopt nog tot en met juni!
Dat moest natuurlijk meteen verwerkt worden, dus ik heb thuis meteen het blad van de stengels gehaald en toen had ik nog twee (2!) kilo aan stengels. Die gingen met wat flinke scheppen bruine suiker en sinaasappel-zest de oven in. Dat leverde twee literpotten met rabarbercompote op. Een deel ervan heb ik meteen via mijn beproefde rabarbertaart recept verwerkt tot een heerlijke rabarbertaart met meringue.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten