Translate

zondag 19 februari 2017

Een nieuwe uitdaging

Vorig jaar had ik mezelf als uitdaging opgelegd om eens in de week peulvruchten te eten. De aanleiding was Het Internationale Jaar van de Peulvruchten van de Food and Agricultural Organisation van de VN. Ik vond het leuk om mezelf een uitdaging op te leggen en er naar toe te werken om die te behalen. En van die reis verslag te leggen via dit Blog.
Daarnaast liep ik een tijdje terug ook tegen het Valdemar Reread Project aan, van +Ellen Cheeseman-Meyer. Ik heb deze boeken ook allemaal gelezen in mijn jonge jaren en ze hebben zeker een bijdrage geleverd aan mij op het pad naar Fantasy, Science Fiction en rollenspellen zetten.
Tot slot ontdekte ik een tijd geleden de online boekhandel eSseF, waar ik inmiddels al een paar oude boeken heb teruggevonden en besteld, en die heb ik voor het eerst in een eeuwigheid eens herlezen. Het was leuk om boeken die veel indruk op mij maakten toen ik jong was nog eens te herlezen, nu ik er met een andere blik naar kijk.

Voor dit jaar wil ik mezelf eens een nieuwe uitdaging opleggen. Gaat het me lukken om eens in de maand een boek, dat in mijn jonge jaren veel indruk op mij maakte, te herlezen en hier wat te schrijven over de indrukken van vroeger en van nu?

Ik kan meteen beginnen met een paar boeken, die indertijd veel indruk op mij maakten.

De eerste was denk ik de Sprookjes van Grimm, met de illustraties van Anton Pieck. Die kreeg ik voor mijn 7e verjaardag. Ik vond het prachtige verhalen, vooral met de mooie en soms wat lugubere tekeningen van Anton Pieck. Mijn oma had een oudere versie.

Afbeeldingsresultaat voor anton pieck grimm
De jongen die het griezelen moest leren. 

Ook had mijn oma nog een boek met de sprookjes van Hans Christian Andersen, de Deense sprookjesschrijver, met tekeningen van Rie Cramer.

Sprookjes en vertellingen - Hans Christian Andersen, Rie Cramer, W. van Eeden
Ook een erg dik sprookjesboek. 

En een die niet in dit rijtje mag ontbreken, is de onderstaande. Het is een echte encyclopedie, met allerlei monsters en legendarische wezens erin. Geen goden, demonen of volkshelden, maar echt monsters. Ieder monster heeft een eigen beschrijving en sommigen hebben ook nog een prachtige tekening van Victor Ambrus. 

Encyclopedia of Legendary Creatures

De eerste druk is uit 1981, toen was ik 4. Ik denk niet dat ik hem toen al in de boekwinkel zag liggen, maar ik was denk ik wat ouder, een jaar of 8, dus dat zal 1985 zijn geweest. Ik weet nog dat ik mijn ouders dagen achter elkaar aan hun hoofd zeurde of ik het mocht hebben. Ze vonden het wat te vreemd en te duur voor mij.
Maar zeuren werkt, dus na een tijdje mocht ik dit boek in mijn armen sluiten. En hieruit leerde ik over de Abatwa, de Wasvrouw en Ghouls. En nu lees ik mijn kinderen hier uit voor, spelen de monsters hierin een rol in het Pendragon rollenspel. En de Lambton Worm kwam laatst ook terug in een Prince Valiant Rollenspel met de kinderen.

Bovenstaande 3 boeken zijn in mijn jonge jaren erg vormend geweest en spelen nog steeds wel een rol in mijn leven. Hopelijk lukt het me deze maand nog om nog een boek te bespreken. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten