Translate

zondag 16 januari 2011

Een gebeurtenis

Gisteren voor het eerst in tijden weer eens tijd voor mezelf. Ik ben naar een voorstelling van theatergroup Fanchou geweest. Ik ken hen omdat oud-collega N. bij hen speelt. Vorig jaar heb ik hen voor het eerst gezien. Dat vond ik zo leuk dat ik dit jaar weer wilde gaan.

Dit jaar speelden zij "De Gebeurtenis", een vertaling van een stuk van Valdimis Nabokov uit 1938. Het verhaalt over een gezin dat in armoede leeft, onder de schaduw van een dramatische voorgeschiedenis. Op de dag van de verjaardag van de moeder van de echtgenote (die bij het gezin inwoont), komt het gezin dramatisch nieuws te weten. Dit nieuws zet de (toch al verziekte) verhoudingen in het gezin op scherp.

In de loop van de dag komen er steeds meer mensen over de vloer om de moeder te feliciteren met haar verjaardag en zij onthullen steeds meer over het verleden van het gezin. De verhoudingen verslechteren steeds verder, tot de climax.

Ik heb me geamuseerd en het was fijn om er eens een avondje op uit te zijn zonder man of kinderen. Na afloop lekker bijgepraat met mijn oud-collega en haar moeder (die ik vorig jaar voor het eerst trof).


Geen opmerkingen:

Een reactie posten