Translate

zaterdag 4 februari 2012

Imbolc


Het begint buiten net te sneeuwen, terwijl we zitten te wachten op de start van de lente. Een tijdje geleden was het midwinter en sindsdien zijn de dagen al weer merkbaar langer aan het worden. De komende lente is ook al te merken aan de plantjes. De eerste sneeuwklokjes en krokussen (die ik in november en in het jaar ervoor geplant heb) steken hun kopjes al boven de aarde uit. Persoonlijk kan ik niet wachten tot het echt lente zal worden. Ik wil weer mijn plantjes uitplanten in de tuin. Na vorig jaar een beetje geöefend te hebben, heb ik dit jaar grootsere plannen. ook willen we de voortuin meer onder handen nemen, en daar ook een nette tuin van maken.

In vroeger tijden was dit ook een belangrijk moment op de kalender. Midwinter was geweest, de eerste tekenen van de lente kondigden zich aan, binnenkort zullen de eerste jonge beestjes geboren worden. Het was van belang om in te schatten hoe lang de winter nog zou duren. Dus er werd feest gevierd en allerlei activiteiten ondernomen om de toekomst te voorspellen en voorspoed af te smeken.

Imbolc

Geen opmerkingen:

Een reactie posten