Translate

maandag 28 juli 2014

Hoogzomer in de tuin

Lelies!
De zomer is nog lang niet voorbij, integendeel, het echte warme weer komt er nu pas aan. Dus terwijl de eerste planten alweer uitgebloeid zijn (zoals de klaproos en stokroos), komen andere planten nu pas lekker in bloei. Zoals bijvoorbeeld de lelies en de sierdistels.

Sierdistel!
Ik ben erg blij met beide planten. Ze zijn beiden prachtig om te zien en trekken ook veel vlinders en bijen aan. En de lelies verspreiden ook nog eens een heerlijke geur. Het is fijn om te weten dat het me vorig jaar gelukt is om de lelies te redden. En het zijn er dit jaar beduidend meer dan vorig jaar. Volgend jaar maar eens proberen om de knollen op te graven en te splijten, voor nog meer, bedwelmende lelies.

Tot mijn verrassing is de lelie nog van aardige economische betekenis voor Nederland ook. Er worden hier erg veel lelies geteeld, verkocht en internationaal verhandeld. Na de tulp het belangrijkste bolgewas in Nederland.

Ik vind ze gewoon mooi.
 En de tuin zorgt ook nog steeds voor verrassingen. In het stripje moestuin dat ik heb (en dat dit jaar niet zo grondig wordt ontdaan van onkruid), kwamen ineens allemaal kleine viooltjes opzetten. Ik wilde al een tijd viooltjes in een pot in de tuin. Maar in de tuincentra kon ik alleen grote, doorgekweekte viooltjes vinden. Daar was ik niet naar op zoek.

Klein maar fijn, dat is wat ik wil. 
Dus ik ben blij dat ik een stuk of vijf viooltjes heb kunnen vinden. Ik heb ze opgegraven en in een pot gedaan. Daar kunnen ze de komende jaren lekker doorgroeien. Veel smaakvoller dan die hele grote viooltjes.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten