Translate

dinsdag 2 juni 2015

Tanith Lee

Het lijkt wel alsof het heel hard gaat de laatste tijd, links en rechts gaan er mensen dood die toch bepalend zijn geweest voor mijn jeugd. Een tijdje geleden Rick Mayall, daarna Leonard Nimoy en onlangs nog Terry Pratchett, en nu dan Tanith Lee, schrijfster van een hele hoop Fantasy en SF boeken.
Mijn introductie in de Fantasy




In mijn jonge jaren las ik veel van haar boeken. De Geboortegraf trilogie, de Stormgebieder trilogie en de verhalen van de platte aarde waren voor mij een introductie in de fantasy. Ze schreef al sinds het midden van de jaren '70 en haar hoogtijdagen waren in de jaren '80. Haar werk was altijd buitengewoon origineel en week behoorlijk af van de standaard fantasy verhalen. De focus lag bij haar niet op een goed uitgewerkte intrige, een complex verhaal en veel hints die gedropt worden aan de lezer, zoals bij latere schrijvers van het genre als Robert Jordan en George R. R. Martin gebruikelijk was.
Heroine of the World in het Engels. 
Tanith Lee ging voor een overzichtelijker verhaal, maar gebruikte daarbij ongebruikelijke vergelijkingen om een volledig onaardse wereld op te roepen, waar het overduidelijk was dat de bewoners ervan er een volstrekt andere moraal op nahielden.


In deze tijd gaf uitgeverij Meulenhoff nog veel fantasy boeken uit in de reeks oneindig moment, en de Bibliotheek van Baarn, waar ik in die tijd nog veel kwam, had een uitgebreide sectie met Nederlandstalige fantasy.
In de loop der tijden heb ik best veel van haar werk gelezen. Het Jang - Fenomeen maakte indruk, maar ook Ara heb ik vaak gelezen. In de jaren '90 werd de serie The Blood Opera gepubliceerd, maar die kon mij maar matig boeien.

Een van haar jeugdboeken, tijdreizen voor 18-ers.

Tanith Lee heeft een drukke carrière gehad en bracht iedere keer weer nieuwe boeken uit, maar in haar latere jaren werd er minder en minder van gepubliceerd. ook heeft ze veel boeken geschreven voor kinderen, die ook voor volwassenen zeer de moeite waard zijn. Mij staan Het Relikwie en de Beker van Avillis bij.

Wat ik van Tanith Lee gelezen heb, was in het Nederlands, maar ik ga nu toch maar eens op zoek naar het originele Engels.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten