Translate

donderdag 31 mei 2018

It's a silly place

Ik probeer eens in de maand een film over/ met Koning Arthur en de ridders van de Ronde Tafel te bespreken en voor de maand mei bespreek ik Camelot (1967). Deze film is geregisseerd door Joshua Logan (Paint Your Wagon) en met belangrijke rollen voor Richard Harris (Gladiator, Harry Potter and the Philosopher's Stone), Vanessa Redgrave (Cars 2), Franco Nero (Django Unchained, Cars 2) en Laurence Naismith (Jason and the Argonauts). Het is een verfilming uit 1967 van een musical (ook Camelot) uit 1960. En dit is ook een musical, met veel liedjes.  

Camelot!

Deze film heeft voor mij nog wat persoonlijke curiositeitswaarde. Toen mijn moeder deze film keek (in 1977 pas), was zij op zoek naar een mooie naam voor een meisje. Zij twijfelde na het zien van deze film tussen Vanessa, naar Vanessa Redgrave, die Guinevere speelde en Jennifer, de moderne versie van Guinevere. 
De Nederlandse popzangeres Vanessa was in deze tijd nog onbekend (ze had haar doorbraak in de vroege jaren '80). Maar zij werd in de jaren daarna een vaste verschijning in de hitlijsten en roddelbladen. Mijn moeder koos uiteindelijk Jennifer. Het had maar een haartje gescheeld of ik had Vanessa geheten!

De andere Vanessa (in 1995)
Vanessa Redgrave (1967)

Vanessa of Jennifer...beslissingen, beslissingen...

Spoilers

Dan door naar de film zelf. Het verhaal opent met Koning Arthur (Harris), die zich klaarmaakt voor een strijd tegen Lancelot (Nero). Op advies van Merlijn (Naismith) blikt hij terug op hoe het allemaal zo heeft kunnen komen. Hij denkt terug aan de dag dat hij  moest trouwen met Guinevere (Redgrave). Beiden hadden er niet veel zin in, maar zij troffen elkaar in het woud en wisten van elkaar niet wie zij waren. En zo kwamen ze nader tot elkaar voor het huwelijk plaatsvond. 

Het huwelijk tussen Arthur en Guinevere was erg gelukkig. En Arthur worstelt met allerlei plannen om wat meer beschaving te brengen in Brittannië. En zijn Guinevere steunt hem daarbij. Hij wil dat ridders nobele mannen zijn, die werken aan rechtvaardigheid, in plaats van hun eigen, kleine problemen. Hij wil een ronde tafel inrichten en zo een beperkte vorm van democratie introduceren. Steeds meer ridders komen op dit idee af. Waaronder de Franse ridder Lancelot du Lac (Nero). Dit is een beetje een blaaskaak en Guinevere heeft meteen een hekel aan hem (in het echte leven vonden Redgrave en Nero elkaar erg leuk op de set, wat kort daarna tot een kind leidde). 
Guinevere probeert een aantal ridders zover te krijgen dat zij Lancelot uitdagen. Maar Lancelot is echt zo goed als hij zegt en verslaat hen allemaal. Daarmee verandert ook Guineveres kijk op Lancelot. En al snel heeft Arthur door dat er het een en ander speelt in zijn eigen huishouden. Maar Arthur houdt van zijn vrouw en zijn beste vriend en besluit om de affaire te negeren. De ronde tafel en het introduceren van wetgeving blijkt een succes en Arthur richt zich daarop.

Maar de mensen roddelen graag en ridders die refereren aan de affaire tussen Guinevere en Lancelot worden door Lancelot ongenadig in elkaar geslagen en daarna door Artur verbannen. Dit leidt tot veel boze ridders. Bovendien komt Mordred naar het hof. Hij is een bastaard van Arthur en wil graag erkend worden. Wanneer hij zijn zin niet krijgt, gaat hij problemen creëeren en hij stookt de roddels nog wat verder op.
Wanneer Arthur een nacht van het kasteel wegblijft, regelt Mordred het zo dat Guinevere betrapt wordt in de kamer van Lancelot. Het leidt tot een gevecht, Lancelot weet te ontkomen. En Guinevere wordt gevangen gezet. En nu is er wettelijk toelaatbaar bewijs voor het overspel en verraad van Guinevere. En Arthur staat voor de vreselijke keus om óf zijn vrouw ter dood te laten brengen, of zijn levenswerk ten aanzien van wetgeving bij het oud vuil te zetten.
Arthur laat weten dat Guinevere ter dood gebracht zal worden voor haar misdaden. Maar hijzelf en verder bijna iedereen hoopt dat LAncelot haar zal redden. Lancelot stelt niet teleur, maar tijdens de reddingsoperatie komen veel goede ridders om. De overlevenden eisen wraak op Lancelot en zo komen we weer uit bij het begin van de film. 

De muziek van Camelot


Conclusie

Het is een wat onevenwichtige film. Aan de ene kant redelijk kluchtig. De Koning en de aanstaande Koningin herkennen elkaar niet en worden zo toch verliefd. Lancelot is hilarisch als volstrekt over-the-top ideale ridder. En Pellinore wordt een soort comic relief als bijna demente ridder die zich niet kan herinneren van welk land hij koning was. De make-up van Richard Harris is ook extreem.
En aan de andere kant wordt Arthur diep gekweld door de emotionele affaire tussen zijn vrouw en Lancelot, zijn beste vriend. En de verhouding tussen Arthur en zijn zoon Mordred is ook erg beladen en gekweld.
Leuk om eens te kijken, bijzonder dat dit een musical is. Maar het is geen hele goede of meeslepende film. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten