Translate

zaterdag 26 mei 2018

Verse vlierbloesem siroop

In mei staat de vlier ook in bloei. Vorig jaar maakte ik een klein beetje vlierbloesemsiroop. Maar dit jaar is de vlier gegroeid en had veel meer bloemenschermen.

Dus ik knipte een flinke bak vol met vlierbloesemschermen. En eenmaal in de keuken haalde ik zoveel mogelijk steeltjes en beestjes weg (de beestjes zijn een beetje icky, maar later goed zeven en je drinkt ze niet op). Toen zo een twee liter heet water eroverheen (dan staan de bloesems net onder) en een nachtje laten staan.


De volgende morgen had ik zeer donkerbruine drab die ik eerst door dubbelgevouwen neteldoek zeefde en later nog een keer door drie lagen keukenpapier, om echt echt echt alle beestjes eruit te krijgen. Toen had ik nog steeds behoorlijk donkerbruin sap over en ik maakte me een beetje zorgen, dat herinnerde ik me niet van de vorige keer.
Maar nadat ik het sap kookte, met zeker 500 gr suiker (meer kan ook, dan wordt het zoeter) en een aan stukken gehakte citroen, klaarde de siroop aardig op. En toen kon ik twee flinke flessen vullen met vlierbloesem siroop, die weer verdund kan worden met water, spa of wijn. Over ijs is het ook heerlijk.

Recepten van andere mensen voor vlierbloesemsiroop:
Van Hugh Fearnley Whittingstall
Van Jamie Oliver
Vlierbessen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten