Translate

maandag 20 augustus 2012

Lekkere hapjes

De laatste tijd is er weer wat meer tijd om te experimenteren met koken.

Een tijdje geleden heb ik geinvesteerd in een terrine, om onder andere gehaktbrood in te maken (aan die kazen ben ik eigenlijk nog niet toegekomen). Onlangs heb ik ook gehaktbrood gegeten, klaargemaakt met bramen. En sinds ik wat meer tuinier, hebben we ook een flinke doornloze braam in de tuin, die dit jaar flink vruchten geeft. Dus...ik heb mijn best gedaan op een imitatie van het romeinse gehaktbrood.

  • Lekkere bramen
  • 200 gr lamsgehakt
  • uitje
  • knoflook
  • hazelnoten
  • ei
  • peper en zout
  • paneermeel
  • verse tuinkruiden naar smaak. Ik deed wat petersele, dragon en lavas
Maak de bramen schoon en leg opzij
Olie de terrine in 
Verwarm de oven voor op 200 oC.
Verhit de hazelnoten in een pan zonder olie, tot ze bruin verkleuren, hak ze daarna aan stukjes. 
Snipper alles wat er te snipperen valt. 
Mix alles behalve de bramen door elkaar. 

Vul de terrine eerst met een laagje bramen, niet meer dan de helft.  
Doe de helft van het gehakt mengsel in de terrine.
Maak een laagje van de bramen op het gehaktmengsel.
Doe de rest van het gehakt in de terrine. 
Druk aan

Gewichtje op het vlees en een minuut of 40 in de oven.
Laten afkoelen en uit de vorm op een snijplank of zo storten. 

Het was heerlijk, paars verkleurd gehakt met een zure, fruitige smaak en lekkere hazelnootjes. Samen met een salade en aardappeltjes uit de tuin.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten