Translate

woensdag 8 april 2020

Westworld revisited

Enige tijd geleden keek ik de serie Westworld (2016), maar die was natuurlijk gebaseerd op een boek, dat al eens eerder verfilmd is, namelijk Westword (1973) van Michael Crichton (ook van het boek en van Jurassic Park). Deze versie is met Yul Brynner (The Magnificent Seven, The Ten Commandments), Richard Benjamin en James Brolin (vader van Josh) in de hoofdrollen.


Spoilers

De film opent met een soort lange reclame van het bedrijf Delos, waarin een man allerlei mensen interviewt die er net een vakantie in West World, Roman World of Medieval World op hebben zitten. Mensen kunnen hun fantasieën met betrekking tot Cowboys, Orgiën en Ridders en Jonkvrouwen mooi uitleven.
En dan gaan we naar de hoofdpersonen, vrienden John Blane (Brolin) en Peter Martin (Benjamin). Zij willen een weekje er tussen uit en gaan daarom naar West World van Delos. John is er al vaker geweest en Peter is als een nerveuze schooljongen allerlei vragen aan het stellen over wat hij kan verwachten.
Eenmaal in West World hebben ze de tijd van hun leven. Ze bezoeken een saloon, hebben een gevecht met de Gunslinger (Brynner, in zijn The Magnificent Seven outfit) en genieten van alles wat West World te bieden heeft.

Maar de medewerkers van Delos maken zich zorgen. De androïden gedragen zich niet zoals zou moeten. Ze vertonen steeds meer vreemd en afwijkend gedrag. Het begon in Roman World en Medieval World, maar het heeft zich nu ook verspreid naar West World. En zorgwekkend genoeg weet niemand precies hoe de machines werken, sommige onderdelen zijn weer gemaakt door andere computers.
(Eh? Je laat betalende klanten rondlopen in een themapark en je weet van de attracties niet precies hoe ze werken? En nu werken ze niet naar behoren? Wie verzint dit?)

In Westworld merken John en Peter ook dat er iets niet klopt. John raakt gewond door een slang, wat niet zou moeten kunnen. De androïden zouden mensen niet moeten kunnen verwonden. Maar zonder er al te veel over na te denken, gaan ze verder met hun avontuur en brengen de avond door met een gevecht in de saloon.

Ondertussen is de Gunslinger gerepareerd en weer losgelaten in West World. De problemen blijven echter toenemen. En zelfs de complexe androïden vertonen nu problemen. De leidinggevenden van Delos besluiten om alle systemen van het park volledig af te sluiten, omdat ze niet begrijpen waar het probleem zich precies voordoet. Gek genoeg betekent dat ook dat alle deuren in de personeelsruimten sluiten en dat de ventilatie ook niet meer werkt. De medewerkers van Delos sterven een langzame verstikkingsdood.
(Eh? Wie verzint dit? Waarom zou je de systemen die de androïden aansturen, koppelen aan de systemen die de personeelsgebieden beheersen? Waarom hebben de personeelslocaties geen handmatige aansturing? Wat had je precies gedaan in andere, vaker voorkomende noodgevallen als brand, electrische storing, overstroming of bommelding (niet lachen, ik maak dat nog wel eens mee))

John en Peter hebben geen idee wat er allemaal gebeurd is. Zij worden wakker en willen aan een nieuw avontuur beginnen. Maar dan treffen zij de Gunslinger weer. Dit keer schiet hij John dood, echt dood. Het virus heeft zich duidelijk verspreid.
En dan start het spannendste deel van de film. Peter vlucht weg en de Gunslinger zet de achtervolging in. Eerst door het woeste landschap van West World. Dan weet Peter de weg te vinden naar de personeelsgangen en daar ziet hij dat hij niet meer hoeft te rekenen op de hulp van het personeel van Delos. Ook in Roman World zijn alle gasten dood.

De Gunslinger blijft volgen. Peter probeert hem eerst uit te schakelen met zuur, maar dat verblind hem alleen maar. In Medieval World haalt de Gunslinger Peter weer in, maar hij ziet niets meer. Dan weet Peter hem in brand te steken. Nu lijkt de Gunslinger dan definitief uitgeschakeld. Peter probeert nog een dame in de kerkers van Medieval World te redden, maar ook zij blijkt een androïde. Nog is de Gunslinger niet dood en probeert een laatste maal Peter aan te vallen. Maar er is teveel schade aangericht. Hij stort in. En Peter blijft vertwijfeld alleen achter.

Conclusie

Dit is best een leuke film om eens te kijken, maar teveel een kind van de jaren '70 om echt te kunnen boeien. Wel werpt ook deze film leuke vragen op over de moraliteit van het idee van West World en het gebruik van androïden. Peter is een braafje, maar het is duidelijk dat John vaker in West World is geweest en gebruik heeft gemaakt van alles wat Delos te bieden heeft. Ook de andere gasten proberen seks te hebben met de androïden en nodeloze gevechten uit te lokken. Het voelt toch ongemakkelijk. 

Daarnaast is de Gunslinger een voorloper van de Terminator. Hij is goed in wat hij doet, maar hij doet maar één ding. En daar stopt hij niet mee. Niet als hij is neergeschoten, niet als hij verblind is, niet als hij verbrand is. En dat maakt het best wel eng. 

Dit is nu de tweede Michael Chrichton film die ik zie over een themapark, waar de organisatie de kantjes ervan af loopt en waar alles misgaat. En nog wel op zo een manier dat wij ons af kunnen vragen waar we nou helemaal mee bezig zijn. Het is kennelijk wel een thema bij die man. 

Dus, kijk eens als je de kans krijgt, maar blijf er ook niet voor thuis. 

5 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "(Eh? Je laat betalende klanten rondlopen in een themapark en je weet van de attracties niet precies hoe ze werken? En nu werken ze niet naar behoren? Wie verzint dit?)"

    Bizar genoeg is dat niet onrealistisch. Programmeurs weten al een hele tijd niet meer hoe de complexere algoritmes werken die bepalen wat je te zien krijgt als individuele gebruiker van Facebook en youtube.
    https://www.youtube.com/watch?v=R9OHn5ZF4Uo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! En dat is bij Facebook en Youtube ook al zorgwekkend genoeg, maar ik had gehoopt dat men in een themapark iets meer aan de veiligheid van bezoekers zou denken.

      Verwijderen