Translate

woensdag 29 april 2020

Bram Stoker's Dracula

Onlangs zette Netflix Bram Stoker's Dracula (1992) van Francis Ford Coppola (The Godfather films) in de streaming. In het verleden heb ik deze wel gezien, toen hij net nieuw was (ja, oma vertelt). Ik was als jong meiske erg onder de indruk van die enge Gary Oldman (De Batman films, Tinker, Tailor, Soldier, Spy) en verleidelijke Monica Belluci (The Matrix, Spectre). En dan als stoere helden Keanu Reeves (The Watcher, 47 Ronin, The Matrix), Anthony Hopkins (De Thor filmsWestWorld), Richard E. Grant en Cary Elwes (The Princess Bride) die alles uit de kast haalden om Winona Ryder (Black Swan) te redden.


Spoilers

Het boek van Bram Stoker is natuurlijk alweer uit 1897 en het verhaal is al vele malen verfilmd, dus er kan niet veel meer te spoilen zijn. Om het een beetje fris te houden voegt deze verfilming er een liefdesverhaal aan toe, wat niet in het oorspronkelijke boek zat, verder is het een vrij trouwe verfilming. 

De film opent met een stukje geschiedenis over Vlad Tepes (Oldman) en zijn strijd tegen de Turken in de vijftiende eeuw. Wanneer hij na een lange strijd thuiskomt, blijkt dat zijn vrouw Elizabetha (Ryder), denkend dat de oorlog verloren was, zelfmoord heeft gepleegd. Vlad ontsteekt in woede, zijn hele leven heeft hij geofferd aan de strijd voor God en als dank heeft bij nu een dode vrouw, die naar de hel zal gaan wegens zelfmoord. Hij keert zich af van God en wordt een vampier. 

Wanneer 400 jaar later Jonathan Harker (Reeves) naar Transsylvanië komt om zaken te doen voor Count Dracula (Oldman), lijkt het erop dat Elizabetha herboren is als de verloofde van Jonathan Harker, Wilhelmina Murray (Ryder). De Count besluit om Jonathan uit de weg te ruimen en Mina in te pikken. Jonathan blijft achter met de Vampier - bruiden (waaronder Belluci) in Transsylvanië). 
Eenmaal in Engeland probeert Count Dracula eerst Lucy Westenra (Frost) tot vampier te maken en Mina te verleiden tot een wat normalere relatie. Mina en de aanbidders van Lucy (Elwes, Grant en Campbell) hebben door dat er iets niet klopt en schakelen Dr. van Helsing (Hopkins) in.
Mina geeft ook toe aan de verleiding van Count Dracula. Maar wanneer er bericht komt van Jonathan uit Roemenië, laat zij zonder aarzelen haar nieuwe vriendje in de steek en gaat naar Jonathan toe. Terwijl Lucy sterft en herrijst, trouwen Jonathan en Mina in het verre Roemenië.

Eenmaal terug in Engeland zijn de problemen nog niet voorbij. Lucy veroorzaakt nog steeds problemen als ondode gruwel. En Jonathan denkt dat hij de Count Dracula, volledig verjongd in Londen ziet lopen. Wanneer de mannen onder leiding van Dr. van Helsing de vampier bestrijden, valt hij juist Mina aan, die hem duidelijk wat spannender vindt dan haar eigen man. Een race tegen de klok naar Roemenië volgt, waarbij Mina steeds meer onder invloed van Count Dracula komt te staan.

Maar uiteindelijk weten de mannen Count Dracula te verslaan en Mina bezorgt hem nog een moment van vrede, in zijn eigen kerk.

Conclusie

Dit is een hele leuke film om weer eens te zien en hij is prachtig gemaakt. Vooral de eerste helft, waarbij Jonathan Harker verblijft bij Count Dracula en de situatie steeds gekker wordt. De schaduw van Count Dracula leidt een geheel eigen leven. Dat zakt wat in in de tweede helft van de film, als de dreiging van Count Dracula wat duidelijker wordt. 
Verder zijn de belangrijkste acteurs ook goed gecast. Gary Oldman speelt natuurlijk altijd een betrouwbare engerd en Anthony Hopkins stelt ook nooit teleur. Winona Ryder en Sadie Frost als slachtoffers van Dracula spelen hun rollen ook met verve. 

Wat ik wel wat minder vond wat de toevoeging de expliciete seksuele ondertoon. In het midden van de film is er ineens een softe lesbische scene tussen Mina en Lucy in de stromende regen. Het slaat werkelijk nergens op. Mina en Lucy zijn beiden duidelijk alleen geïnteresseerd in mannen en het voelt een beetje goedkoop om de komst van Dracula aan te kondigen met de seksuele transgressie van vrouwen. Verder moeten de vrouwen in het verhaal ook ineens veel seksuelere wezens worden, die iedere keer maar met blote borsten in beeld komen. Dat is nergens voor nodig om de horror van de invloed van Count Dracula voelbaar te maken. 

Het boek heb ik natuurlijk ook gelezen. En deze verfilming volgt het verhaal vrij trouw. De hoofdrolspelers komen allemaal terug (de verschillende aanbidders van Lucy worden meestal verwijderd en Lucy en Mina vaak samengevoegd) en de beklemming komt vooral terug in het eerste deel van het verhaal. Maar het liefdesplot door de eeuwen heen voegt maar weinig toe aan het verhaal en doet zelfs enigszins af aan de horror.
De horror in het oorspronkelijke verhaal zat hem er juist in dat Dracula niet alleen bloed zoog, maar een buitenlander was, die vrouwen aanzette tot onvrouwelijk gedrag, zoals (seksuele) agressie. Door de introductie van de eeuwig durende liefde, worden de acties van Dracula en Mina begrijpelijker en daarmee minder eng.

Desondanks, een leuke, oogstrelende verfilming.   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten