Translate

zaterdag 2 mei 2020

Binnen zitten en spellen spelen

Nu wij moeten thuisblijven en de kinderen ook, hebben we wat meer tijd om spellen te spelen. En wat voor een spellen! Sander heeft het Nederlandstalige spel Pandemie op de kop weten te tikken, en dat is in deze tijden van Corona natuurlijk wel heel toepasselijk.

Maar dan de Nederlandse verie.

We hadden eerder al eens Pandemic, Reign of Cthulhu en Pandemic: Fall of Rome gespeeld, dus dit ging allemaal redelijk soepeltjes. Het opzetten is nog een beetje een uitdaging, maar oefening baart kunst. En ondanks dat het er even somber uitzag met een enorme uitbraak van de zwarte ziekte, wisten we de ziekten er uiteindelijk onder te krijgen en wonnen we. In één ronde wist Sander zelfs vaccins voor twee ziekten tegelijk te ontwikkelen, zijn naam is voor altijd gemaakt natuurlijk.

Later speelden we ook nog Clever. Gek genoeg is dit een heel licht dobbelspelletje, waarbij je met het handig kiezen van je dobbelstenen en je worpen punten kan verzamelen, maar ik draai er helemaal van door. De keuze stress wordt me te veel! Er zijn zoveel combinaties om te werpen, te kiezen, af te wijzen en te tellen, dat ik helemaal de kluts kwijtraak. En alsof dat niet vervelend genoeg is, in de twee keer dat ik het speelde, heb ik Sander beide keren helemaal van tafel geveegd. Dus alle stress levert me wel een enorme beloning op, maar het is het me bij nader inzien niet waard.

Ik krijg al stress door ernaar te kijken. 

En ik heb Sander en onze zoon zover kunnen krijgen om een oude klassieker weer eens van stal te halen, Kardinaal en Koning. Dit spel leerden Sander en ik kennen toen we nog als jonge en onbezonnen studenten in Nijmegen woonden, toen we nog geen verantwoordelijkheden hadden met betrekking tot werk, hypotheek of kinderen. Toen we nog vrij waren! We hebben het toen vele avonden gespeeld met vrienden, en het is een heel leuk spel, enig om het in deze tijden weer eens met onze kinderen van stal te kunnen halen.

Ik ken het als Kardinaal en Koning. 
En we spelen niet alleen in het echt spellen, met ons gezien. Maar via steam hebben we ook de mogelijkheid om een tabletop simulator te gebruiken. En zo kunnen we virtueel met wat vrienden afspreken om zo een spel te spelen. We hebben dat geprobeerd met Cards Against Humanity en Codenames. En het ging best aardig, maar het blijft toch het leukst om met zijn allen om de tafel te zitten en elkaar echt te zien. Hopelijk mag dat gauw weer. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten