Translate

maandag 11 mei 2020

Lekkere Lamsbout

Voor het eerst in lange tijd weer eens een post over een lekker maaltje. En verdikkie, dit was toch wel heel erg lekker. Wij eten al lange tijd niet meer elke dag vlees. Maar wanneer we dan wel eens vlees eten, wil ik ook iets heel erg lekkers eten. En vorig weekeinde was het weer zover. Aangezien het lente was, besloot ook meteen maar eens een lekkere lamsbout te eten. Ik haalde bij het Vleesch Lokaal een lamsbout met been van 2 kilo.

Rauw!

Ik was een beetje huiverig om het klaar te maken. Ik heb wel vaker lamsbout gemaakt, maar dat was dan een veel kleiner stuk, zonder been en dat ging uit de pan. Maar ik vaarde op een recept van Francesca Kookt. Dat was heel eenvoudig en leverde iets heerlijks op.

Benodigdheden

  • 1 lamsbout van circa 2 kilo (haal deze bij een goede (Turkse) slager)
  • 10 teentjes knoflook
  • 6 takjes rozemarijn
  • 1 citroen
  • 0,5 kilo vastkokende of rode aardappelen
  • 1 bos peentjes
  • 1 koolraap (ik nam broccoli)
  • 4 takjes tijm
  • 4 takjes oregano
  • olijfolie extra vergine
  • suiker
  • zeezout (fijn en grof)
  • zwarte peper

Bereiding
  • Verwarm de oven voor op 200gr. (mijn oven is wat aan de hete kant, na 30 minuten zette ik hem terug naar 180gr).
  • Zet ongeveer halverwege een rek en plaats daaronder een diep bakblik waar straks alle aardappelen en groenten in passen. Zowel het rek als het bakblik moeten ook opwarmen.
  • Spoel de lamsbout goed af en dep deze droog met keukenpapier. Rits de blaadjes van de takjes rozemarijn af en doe deze in een hakmolen. Rasp de schil van de citroen en doe dit er ook bij. Pel 3 teentjes knoflook voor erbij en giet er olijfolie bij totdat alle ingredienten onder staan. Hak dit helemaal fijn. Bestrooi de lamsbout helemaal met peper en fijn zeezout en smeer ‘m daarna helemaal in met het olijfoliemengsel. (ik deed dit een avond van te voren, zodat alles lekker in kon trekken).
  • Leg de lamsbout daarna op het rek in de voorverwarmde oven. Qua timing moet je rekenen op circa 1 uur en een kwartier als je het lam rosé wilt en circa 1,5 uur voor meer garing. (ik deed een uur en dat was perfect!)
  • Schil de aardappels, Broccoli wortelen en snijd deze in medium grove stukken. Was de peen, snijd de onderkantjes eraf en het loof.
  • Doe groenten bij elkaar in een grote schaal. Doe daar de overgebleven teentjes knoflook zonder schil bij. Voeg de tijm en oregano toe zeezout en olijfolie over. Meng alles met je handen goed door elkaar. Ik had nog een laatste beetje ganzenvet over van de kerstgans, dit heb ik er ook doorgedaan.
  • Dan gaan de groenten in de bak onder de lamsbout, zodat de vetten van de bout in de groenten druipen.

Gaar!

En na dik een uur was de lamsbout gaar. Het was nog even een gehannes om de bout te snijden, want er zat natuurlijk een dik bot in. Maar met wat geduld heb ik daar nog mooi omheen gesneden. De broccoli ging misschien iets te hard in de oven, maar was nog steeds erg lekker. En het was heerlijk. Precies wat een mens wil met een lekkere lamsbout. 

We hebben er met de kinderen nog twee dagen van gegeten, er was nog voldoende over wat lamsbout op brood bij de lunch en op de derde dag hebben we nog soep getrokken van het bot. En met de laatste restjes vlees erbij werd dat nog een heerlijk soepje.


Het laatste botje. 
En zelfs toen hebben we er nog plezier aan gehad. Want de twee ratjes waren dolgelukkig met het bot om op te knagen en echt de allerlaatste stukjes vlees eraf te knabbelen. 

En op deze manier hebben we dan van een keer vlees kopen drie dagen prima kunnen eten. en daarna hoefden we niets weg te gooien, wat de restjes werden de huisdieren nog blij van ook.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten