Translate

zaterdag 4 januari 2020

Kerstdiner

Dit jaar hebben Sander en ik weer flink ons best gedaan op het kerstdiner. Er was natuurlijk eerst een diner bij de ouders van Sander, waar we met de rest van de familie samen zouden eten. Daar moesten we een bijdrage aan leveren. Maar thuis wilden we ook lekker eten.

Eerste kerstdag

Voor het diner bij de ouders van Sander namen we een vegetarische Boeuf Bourguinon mee. Sander heeft daar de laatste tijd wat mee geëxpermenteerd en het was heerlijk. Ik had me gestort op iets nieuws van Delia Smith (oud en vertrouwd in tijden van nood). Een Christmas Log. Het ziet er ook uit als een boomstammetje.

van de site van Delia, mijne was minder mooi,
maar niet minder lekker. 

Het was nog een heel gedoe om te maken, maar voor de kerst (en de dankbare blikken van familie) doe je dat. Ik begon in de morgen met het maken van de cake. Het was heel gek, er ging geen bloem in, maar alleen veel ei en cacao-poeder.
Toen nog een chocolade mousse gemaakt. En pruimen, geweld in armagnac, gepureerd met yoghurt (dat moest eigenlijk creme fraiche zijn, maar je kan niet alles hebben). Ik smeerde de mousse op de deegflap, daaroverheen de yoghurt met pruimen. En toen moest ik als een soort sushi - rolletje de deegflap oprollen. Dat ging maar matig. Dat heb ik nog de hele middag in de koelkast laten opstijven en 's avonds uitgeserveerd aan een dankbaar publiek.

Tweede kerstdag

Sander stond erop dat er weer een gans op tafel zou komen, dus, tsja, wat doe je dan? Dan doe je wat er gezegd wordt. In het verleden maakte ik de gans altijd gevuld met appels en ui. Maar dit keer wilde ik eens wat anders. Dus we vulden de gans met appel, ui en pruimen. En we serveerden er nog meer pruimen bij. 


Dit is er dan over
Het resultaat was heerlijk. En voor een gezin van vijf is een gans een beetje veel. Maar de volgende dag aten we er weer van. En daarna hebben we nog bouillon getrokken van de botten, en met de laatste restjes vlees soep gemaakt voor onszelf en vrienden bij Oud en Nieuw. En de botjes zijn daarna nog voor de ratjes. 

Maar een mens kan niet leven van vlees alleen. Dus we startten de kerstmaaltijd met een heerlijk licht uiensoepje. Toen een flink stuk gans, heerlijk met de gedroogde pruimen in armangac. En de frissige vulling van appel en ui werkt ook erg lekker. En we sloten af met een favoriet van de kinderen, tiramisu

Het is een hoop gedoe, maar als je een beetje handig bent, is een kerstdiner best te overzien. Ik blijf erbij. Maak het jezelf gemakkelijk met soep (ruim van te voren te maken), iets groots uit de oven (van te voren te maken en geen omkijken naar) en met een dessert dat ook van te voren te maken is. En maximaal één nieuwe schotel per jaar. Dan heb je tenminste ervaring met de rest. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten