Translate

donderdag 22 september 2016

The Princess Bride

Onlangs kondigde ik het al aan, +Sander Hartogensis en ik hebben met onze dochters de film The Princess Bride gekeken. Een tijdje geleden vertelde Sander dat hij deze film nog nooit had gezien, een schokkend gebrek aan culturele opvoeding natuurlijk. Bijna net zo erg als Monty Python and the Holy Grail niet kennen. Daarnaast spelen mijn twee oudste kinderen tegenwoordig best wel fanatiek het Prince Valiant Storytelling Game. Dan hoort The Princess Bride ook bij je opvoeding.
Gelukkig bood vriend +Daniel Mioque uitkomst. Hij had (uiteraard) deze film ook op DVD. Dus afgelopen zaterdag zaten we in de middag allemaal braaf voor de TV.

The Princess Bride

The Princess Bride is een film uit 1987 van Rob Reiner (A Few Good Men, When Harry Met Sally) en met Fred Savage (The Wonder Years) en Peter Falk (Columbo)in de raamvertelling. En mensen als Cary Elwes (Liar, Liar, Twister), Mandy Patinkin (Criminal Minds), Chris Sarandon (Dog Day Afternoon), Wallace Shawn (Clueless) en Robin Wright (Unbreakable) en het verhaal.

Spoilers ahoi!

Ik kende de film al. En ik heb er nooit wat aan gevonden. Ik krijg uitslag van het jongetje uit de raamvertelling, ik krijg de rillingen van de stoere hoofdpersoon, ik vind de karakters karikaturaal, de dialogen onwaarschijnlijk en het plot vrij slecht. Ik begrijp niet waarom de film zo een enorme cult status heeft gekregen. 

Maar goed, er zijn wel meer slechte films en die worden hier ook besproken, dus dat mag mij niet tegenhouden. 

Het verhaal begint met een ziek jongetje (Savage) dat wordt voorgelezen door zijn grootvader (Falk). Dat verhaal is de film. Het voorgelezen verhaal gaat over een boerenmeisje Buttercup (Wright) en een boerenknecht Westley (Elwes) die samen opgroeien. Hij is in stilte verliefd op haar en zij wordt verliefd op hem. Dan vertrekt hij naar zee, om daar zijn fortuin te maken. Maar helaas, hij wordt het slachtoffer van Dread Pirate Roberts (ik kan dan alleen maar denken aan Monkey Island 2, uit mijn jongere jaren). Dread Pirate Roberts laat nooit iemand in leven, dus iedereen denkt dat Westley dood is. 

Afbeeldingsresultaat voor captain dread monkey island 2
Captain Dread uit Monkey Island 2
Vijf jaar later is Buttercup geselecteerd om te huwen met de Prins van het Land Florin (Sarandon). Vlak voor de trouwerij wordt Buttercup ontvoerd door een crimineel trio (onder andere Pantinkin en Shawn). Zij doen dit in opdracht van haar Prins, die haar ontvoering en dood wil gebruiken als excuus om een oorlog te beginnen met buurland Guilder. Maar voor het zover kan komen, bemerken de ontvoerders dat zij worden achtervolgd door een gemaskerde man in het zwart. 
Deze mysterieuze man weet hen te achtervolgen en een voor een uit te schakelen en zo Buttercup te bevrijden. Zij denkt echter dat dit de wrede Dread Pirate Robberts moet zijn, een doodenge piraat en de moordenaar van haar geliefde Westley. Zij duwt hem van de heuvel, maar realiseert zich dan dat het toch haar geliefde Westley moet zijn.

Dan volgt een beetje een vreemde conversatie waarin Westley Buttercup ervan beschuldigt hem vergeten te zijn en verder te zijn gegaan met een Prins. Ik zie niet helemaal wat het probleem is, Westley was vijf jaar lang vermist op zee en waarschijnlijk dood. Dan zou ik ook met een Prins zijn verder gegaan. Maar kennelijk had Buttercup trouw moeten blijven aan een herinnering. Of zo. 

Randall Munroe van XKCD heeft er ook een mening over

In ieder geval, Westley en Buttercup trekken terug naar Florin (waarom is me niet helemaal duidelijk) en worden onderweg gevangen genomen door de mannen van de Prins. Deze wil nog steeds trouwen met Buttercup en zet Westley in het gevang, om gemarteld te worden. 
Ondertussen zijn twee van de drie mannen (de derde is dood) die betrokken waren bij de ontvoering van Buttercup elkaar weer tegengekomen. Zij kunnen elkaar helpen bij het oplossen van een belangrijke wraakoefening van een van de twee. Maar zij hebben daarbij wel de hulp van Westley nodig. Die is momenteel een beetje dood, vanwege de martelingen van de Prins.
De twee ondernemen een reddingsactie en stelen het lichaam van Westley, brengen het weer tot leven, bestormen het kasteel van de Prins, redden Buttercup en rijden de zonsondergang tegemoet. 

En het jongetje wil de volgende dag weer voorgelezen worden door zijn grootvader. 

Zucht

Ik vond er deze keer ook niet veel aan. Het was me allemaal net wat te onwaarschijnlijk, vergezocht en onzinnig. En wat onzinnig betreft kan ik toch best wat hebben. Maar goed, mijn oudste dochter vond het leuk en Sander ook. Dus we hebben een geslaagde filmmiddag gehad. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten