Translate

zaterdag 10 september 2016

Linzen met kip

Met alle vakantieperikelen heb ik mijn plan om eens in de week peulvruchten te eten verwaarloosd! Foute boel natuurlijk en hoog tijd om dat meteen goed te maken.

Na de vakantie heb ik nog eens kapucijners met paprika gemaakt, waar we weer twee dagen van aten. Erg lekker en makkelijk te maken.

Bereiding
* Wel de kapucijners een nachtje en kook ze dan een uur.
* Snipper en fruit een ui en een teentje knoflook.
* Hak een paprika in kleine blokjes of reepjes en fruit mee.
* Voeg de kapucijners toe en roer wat rond.
* Bak op een hoog vuur in een andere pan de in reepjes gesneden speklapjes.
* Voeg de gebakken speklapjes toe aan de kapucijners, samen met het uitgebakken vet.
* Serveer samen met zilveruitjes en miniaugurkjes.

De Oriëntaalse Keuken

En ik heb ook mijn kookboek van het Midden Oosten er weer bijgepakt en een recept gemaakt met Kip en Linzen. Ook erg lekker.

Benodigdheden

  • 100 gr. groene linzen (ik nam wat meer, want ik kookte voor 2 dagen)
  • 1 grote vleestomaat (ik nam wat tomaten uit eigen tuin).
  • 4 kippenpoten (ik nam twee kippenpoten met bout)
  • olijfolie om in te bakken
  • 1 laurierblaadje
  • 80 ml kippenbouillon (ik nam gewoon wat water)
  • 1/2 theel. gemalen koriander
  • zout en peter naar smaak
  • 5 takjes munt (die ben ik vergeten, maar het was nog steeds lekker
Zelf voegde ik nog het volgende toe
  • Een courgette in plakjes (de oogst is misschien niet zo overdadig als vorig jaar, maar ik moet er nog steeds van af
  • Een halve citroen
  • Een handje gedroogde abrikozen, door midden gesneden
alt
Groene linzen
Bereiding
  • Braad de kip aan in de olijfolie (ik doe bij bouten altijd elke kant 3 minuten)
  • Haal de kip uit de pan en leg op een bord op zij. 
  • Voeg de tomaat, linzen, laurierblad, koriander toe, roer om zodat alles goed onder de olijf olie zit. Laat kort bakken.
  • Voeg de courgette, citroen en abrikozen toe en roer om. 
  • Voeg de 80 ml bouillon toe.
  • Leg de kippenbouten op de linzen en groenten, doe het deksel op de pan en laat boven een zacht vuur sudderen. 
  • Roer af en toe om. Na anderhalf uur zijn de bouten wel gaat (alleen pootjes gaat wat sneller natuurlijk).
  • Was en hak de munt, en roer die door de linzen. 
  • Serveer.
Het was een heerlijk maaltje. We hebben er met het hele gezin twee keer van gegeten. De tweede dag waren de kippenbouten wel op, maar ook zonder de kip erbij waren de linzen heerlijk.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten