Translate

woensdag 3 december 2014

Hobbies komen samen

De borduurwerkjes

Wanneer twee hobbies samenkomen, wordt het plezier erin verdubbeld zeg ik altijd maar. En onlangs kwamen er voor mij twee hobbies samen. Namelijk borduren en lezen. Toen we afgelopen zomer op vakantie waren in Zeeland hebben de oudste kinderen ontdekt hoe leuk het is om zelf een boekje te lezen. Maar het is lastig om te onthouden waar je gebleven bent en het is natuurlijk niet de bedoeling om ezelsoren in mooie boeken te maken. Dus dan heb je een bladwijzer nodig. De oudste kinderen hadden al gezien dat Sander altijd leest met een hele mooie bladwijzer, geborduurd met vlinders. Een van mijn oudste werkjes en Sander gebruikt het nog bijna dagelijks. Best wel romantisch eigenlijk.


Marvel: Mini Marvel Alphabet (Including- Avengers, X-Men, Spider-man, and Guardians Characters) PDF Pattern by Shylah Addante
Marvelhelden als borduurfiguurtjes
Maar goed, de kids wilden ook een eigen bladwijzer, geborduurd door mama natuurlijk. En met dingen die zij mooi vonden. Dus ik moest aan de slag. Tegenwoordig heb ik ook een Pinterest account (clicky) waar ik makkelijk allerlei borduurwerkjes en borduurpatronen kan opzoeken en aanmerken als interessant. Dus een aantal leuke patroontjes was snel gevonden.

Belle by Makibird-Stitching
Belle als borduurfiguurtje, door Makibird


Mijn oudste dochter is helemaal weg van allerlei Disney Prinsessen, met Belle als tijdelijke favoriet. Dus zij wilde Belle. En mijn zoon kijkt graag tekenfilmpjes op de zaterdagmorgen met superhelden erin. Dus hij wilde superhelden. Dus ik moest aan de slag. Gelukkig had ik nog een lapje borduurstof (witte Aida, met 7 bosjes/cm, om precies te zijn) en voldoende borduurgaren. Dus ik ging aan de slag voor een mooi patroon. Ik wilde ook nog aangeven welke bladwijzer van wie was, dus ze werken ook nog gemonogrammeerd (is dat een woord?). Via de website Antique Pattern Library kwam ik ooit een aantal oude (maar nu ingescande) boekjes van DMC tegen, met hele series monogrammen, dus ik heb de bladwijzers een monogram meegegeven, FH voor de een en EH voor de ander.
Uitgeknipt
En omzoomd






















Omdat de bladwijzers natuurlijk dagelijks gebruikt worden, wilde ik ook nog een zoompje eromheen maken. Aida rafelt wat minder dan bijvoorbeeld kaaslinnen, maar het is ook weer niet zo stevig als stramien. Ik had wat meer ruimte mogen nemen voor de zoom. Maar het is me gelukt de boel vast te zetten en er nog een sierrandje omheen te maken ook. En de kids zijn er heel tevreden mee. De een ligt nu in een boekje Leespret en de ander zit verstopt in het Oneindige Verhaal.

Het was leuk om weer eens lekker rustig te borduren. In de donkere herfstmaanden vind ik dat ook wel gezellig om te doen. En dit was een lekker klein, overzichtelijk project, misschien maar eens vaker doen.

1 opmerking: