Translate

maandag 2 maart 2015

Een nieuw tuinseizoen

Een nieuw tuinseizoen is begonnen! Vandaag was het voor het eerst in tijden en lekkere warme dag met wat zonneschijn en ik heb meteen van de mogelijkheid gebruik gemaakt.

Eerst heb ik mijn eigen moestuintje omgespit en meteen ook wat houtas en kalk in de grond gewerkt. Houtas bevat kalium, wat weer goed is voor de planten, vooral de groei van bloem en blad.  En kalk voeg ik toe omdat ik vorig jaar heel veel last had van levermos of parapluutjesmos. Zoveel zelfs dat de planten moeite hadden om door het mos heen te breken en uit te lopen. Levermos houdt van wat zure grond en met de kalk hoop ik dat tegen te gaan. De gedroogde koemest is goed voor alle plantjes. En door het allemaal flink de grond in te spitten, zorg ik ook voor wat meer lucht in de grond.

Daarna heb ik mijn tuinbonen, die ik eerst een dagje had laten weken in water, in potjes geplant. Deze wil ik nog even een boost geven, voor ze de grond ingaan. Ik hoop binnenkort via een bestelling nog wat meer tuinbonen te krijgen, wat ik vond ze heel erg lekker vorig jaar. Die gaan dan direct de grond in, tegen die tijd is het ook wat warmer. En dan krijg ik hopelijk ook een wat meer gespreide oogst.

Dan moet ik binnenkort weer wat meer zaadjes gaan planten. Nu ik een volkstuintje heb, kan ik daar het grote spul kwijt en dan wil ik in mijn eigen tuin wat meer de ruimte nemen voor andere dingen, die wat minder ruimte nemen, zoals verschillende soorten sla. De zuring kan ook weer terugkomen. en ik kan hopelijk ook wat meer kruiden de ruimte geven, dan alleen in de plantenbakken.

Op de plek waar nu nog de bessenstruiken staan, kan ik dan misschien ook wat meer bloemen en bloeiende planten planten. Daar moet ik nog eens goed over nadenken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten