Translate

woensdag 21 juni 2017

Start van de zomer

De zomer is weer hier! En dat betekent natuurlijk een frisse nieuwe look voor mijn blog. De langste dag is vandaag. Vanaf nu worden de dagen weer korter en de nachten langer. Maar voor we weer naar de donkere winter toe gaan, eerst hopelijk nog een warme zomer.

Zomerse overdaad

Vorige keer schreef ik al hoe mijn eigen tuin ontploft was met bloemen. Maar ook in de moestuin komen de planten nu goed op gang en kan ik veel oogsten. En het seizoen voor sommige planten loopt alweer op zijn einde. De rode bessen kan ik inmiddels oogsten. En ondanks dat ik bang was dat de verhuizing en de vorst van april schade hadden aangericht, blijkt de oogst wederom overweldigend te zijn. Ik wacht nog even met het oogsten van de zwarte bessen en de kruisbessen. Die hebben wel meer te lijden gehad van de vorst van april.

6 bakjes van anderhalve struik, nog twee-en-een-halve te gaan. 

De andere planten groeien ook als gekken. De zonnebloemen groeien flink en zijn inmiddels al groter dan ikzelf. Mijn middelste dochter kon het bijna niet geloven toen ik het vertelde. Dus toen moest ze zelf maar komen kijken.

De zonnebloem, vorige keer kwam hij tot haar laars

Inmiddels kan ik de Karmazyn tuinbonen van +Vreeken's Zaden ook oogsten. De bonen zien er inderdaad mooi roze uit. Gelukkig heb ik dit keer de moeite genomen om de bonen echt verspreid te zaaien, dus ik kan later nog weer wat oogsten. De Crimson Flowered tuinbonen, die ik heb gewonnen uit bonen van vorig jaar, groeien duidelijk langzamer en kan ik binnenkort ook oogsten.

Ze zijn echt roze!

Voor de Rabarber is het oogst seizoen ook wel voorbij. Een deel heb ik in blokjes gehakt en is de vriezer ingegaan. De rest gaat waarschijnlijk heel snel een compote en een taart in.

En voor andere groenten begint het seizoen nu pas. Ik heb ook een paar kleine witte courgettes kunnen oogsten en alvast wat broccoli. Die zijn samen met een beetje tuinbonen omgetoverd tot een heerlijke maaltijd van lentegroenten. Een heerlijke mosterd-ansjovis saus erbij is de beste begeleiding.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten