Translate

woensdag 12 juli 2017

Mislukte rode bessen siroop

Eerder vertelde ik al over de bessenoogst van dit jaar. En inmiddels heb ik alleen maar meer bessen binnen gehaald. Ik maakte er al jam mee, ik maakte er al bessenvodka mee, ik maakte er al taarten mee. Maar ik had nog steeds over. Dit keer probeerde ik eens bessensiroop te maken. Lekker fris en fruitig en valt te verdunnen met water of spa.

Een fikse fles met bessensaus.

Via internet kon ik allerlei recepten vinden voor het maken van siroop. Eenvoudig en niet moeilijk. Ik maak al jaren jam. Wat kon er mis gaan?

Recept van de AH
Recept van Diana's mooie moestuin
Recept van het Kookstel
Nog een recept


Het proces is eigenlijk vrij eenvoudig.

  • Maak het fruit schoon
  • win het sap
  • meng het sap met 1,5x de hoeveelheid suiker. 
  • bewaar in gesteriliseerde flessen. 
En ik kreeg een dikke bessensaus, net geen jam, maar ook zeker geen siroop. Ik denk dat hetvolgende mis is gegaan. Om het sap uit de bessen te krijgen, heb ik ze verhit. En ik denk dat ik dat te lang en/ of te heet heb gedaan, waardoor er teveel pectine vrijkwam, waarna er, in combinatie met de suiker, een soort jam ontstond. 

Niet getreurd. De smaak is nog steeds heerlijk en past prima bij taart, yoghurt of ijs. Het verdunt alleen niet meer zo goed in water. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten