Translate

zaterdag 10 maart 2018

Uitplanten

Kapucijners
De tuinbonen en de kapucijners zijn uitgeplant in de moestuin! Enige tijd geleden plantte ik al tuinbonen (Vicia Faba) van vorig jaar voor in potjes. De bedoeling was om ze eind februari uit te planten in de moestuin. Maar door de plotselinge koude staart aan de winter, durfde ik het niet aan. Tuinbonen kunnen wel een beetje vorst hebben, maar nu ook weer niet zo heel veel.
Maar ondertussen werden de tuinbonen wel groter en groter! Ze pasten bijna niet meer in de vensterbank. En ik heb wel tuinbonen recht in de grond geplant, vlak voor de vorst kwam. Ik hoop maar dat het diep genoeg was en ze het overleefd hebben.

Jongste dochter was een grote hulp.


En nu is het afwachten tot ik kan oogsten. Ik plant en eet al jaren tuinbonen en ik vind deze wel erg lekker. En ik ben niet de enige. Deze boon wordt al sinds 6.000 BC geteeld en gegeten en dan vooral in het gebied rond de Middellandse Zee. Zelf eet ik ze het liefst in een soort salade met tomaat, geitenkaas en wat olijfolie.

Tuinbonen, afwachten maar.

Verder heb ik ook de kapucijners uitgeplant. Tijdens het jaar van de peulvrucht heb ik verschillende keren gedroogde kapucijners gegeten. En nu wil ik de verse ook eens proberen.
Ook deze heb ik eerst in potjes in de vensterbank. En die mogen, nu de ergste vorst hopelijk voorbij is, naar buiten. De Kapucijners (Pisum Sativum) worden ook al duizenden jaren geteeld, oorspronkelijk ook eerst uit het gebied rond de Middellandse Zee. Dit gaan ook grote planten worden, dus ik zal iets moeten verzinnen met het opbinden van de planten.

En nu de bonen in de grond zijn en het weer wat warmer wordt, wordt het ook weer tijd om andere dingen te gaan zaaien. De rucola, sla, zuring en snijbiet moeten ook weer de grond in.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten