Translate

zondag 9 april 2023

Laurier drogen

Laatst was het weer zo mooi en heb ik weer wat in de tuin gewerkt. En toen heb ik ook mijn laurierstruik eens flink teruggesnoeid. En toen zat ik met een hele hoop blad. En wat doe je daar nou mee? Weggooien vond ik zonde en verder knippen als ik weer eens een laurierblaadje nodig heb, kon ook niet echt. Dus ik heb de blaadjes zelf maar gedroogd.  

Eerst knipte ik de blaadjes van de takken. Ik bewaarde alleen de blaadjes die gaaf waren en niet waren aangetast door beestjes of het weer. De mooiste blaadjes gingen in de slacentrifuge. Zo kreeg ik er nog behoorlijk wat stof en zand vanaf. 


Daarna gingen de blaadjes op een ovenschaal en hop de oven in. Zet de oven op 50 - 75 graden en kijk af en toe even of het niet te hard gaat. De blaadjes moeten een beetje verkleuren (naar groen - bruin), harder worden en omkrullen, maar niet blakeren. 


En toen na een uurtje of 2, 3 de blaadjes voldoende uitgedroogd waren, gingen ze een pot in. En daar kunnen ze voorlopig even blijven, totdat ik weer stoofpotten en soepen ga maken. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten