Translate

zondag 12 juni 2016

Spinazie van eigen kweek

Vrijdagmiddag heb ik de tijd genomen om eens flink te oogsten in mijn tuin. De spinazie die ik dit voorjaar zaaide stond op het punt van doorschieten en was eigenlijk ook wat te dicht op elkaar gezaaid. Dus met een boodschappentas van de AH toog ik naar mijn tuintje om de grotere spinazieplanten te oogsten en de kleinere zo de ruimte te geven om nog even verder te groeien.
Met een volle boodschappentas vol spinazieblaadjes (en bijbehorende torretjes, spinnetjes en andere beestjes kwam ik weer thuis. Daar onderwierp ik de spinazieblaadjes aan een strenge inspectie, steeltjes, rare plekjes, taaie bladeren en enge beestjes werden verwijderd. En daarna werden de blaadjes gewassen en gedroogd met een slazwierder of slacentrifuge, daarmee werd ook nog flink wat zand verwijderd.
Jaren geleden eens aangeschaft.
En toen koken natuurlijk. Spinazie slinkt enorm, dus in mijn grootste pan deed ik een klein bodempje water, om aanbranden te voorkomen en daar een voor een de handen spinazie in. Met wat roeren slonk het al snel en mijn hele tas vol blaadjes was uiteindelijk genoeg voor spinazie voor 4. Als de boel goedgeslonken is, nog even uit de pan halen en met een scherp mes in kleinere stukken snijden (ik sneed een homp kleffe blaadjes eerst een paart keer overlangs, toen een paar keer overdwars en ook nog een paar keer diagonaal). Daarna terug in de pan en nog wat slagroom erdoor voor Spinazie a la Creme.

Een hoop werk en uit een diepvriespakje is sneller en makkelijker. Dat zal ik als eerste toegeven. Maar mijn hemel wat een smaakbeleving! Veel lekkerder dan uit een diepvriespakje, dan gaat er toch nog best wat smaak verloren. Het liefst zou ik voortaan altijd mijn eigen spinazie eten.

Oh en nog even reclame voor de nederige slazwierder, slacentrifuge of slaslinger. Dat ding neemt een hoop ruimte in in mijn keukenkastjes, maar als ik sla, kruiden of bladgroenten uit eigen tuin wil wassen is hij ideaal. Ik was de blaadjes in de kom (om zand en beestjes te verwijderen), laat ze uitlekken in het vergiet en slinger daarna met grote kracht de laatste beetjes vocht en zand (en beestjes?) weg met de centrifugefunctie. Neem de moeite er een aan te schaffen wanneer je veel met bladgroenten wil doen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten