Translate

vrijdag 10 juni 2016

Stoofpot van Linzen

Ik post er wat minder vaak over, maar ik eet het nog steeds wel, peulvruchten. En ik pak er ook iedere keer vergeten kookboeken uit de boekenkast bij. Dit keer het Bearnaisesyndroom van Sylvia Witteman. Sylvia Witteman schreef in vroeger tijden recepten in de Volkskrant en die zijn in dit boek gebundeld. En er staan ook recepten met peulvruchten in.


Zoals een recept voor een heerlijke stoofpot van linzen met ansjovis en azijn. Het had voor mij wat pittiger gemogen, maar dat kan een volgende keer altijd nog.

Benodigdheden:

  • 1 ui, gesnipperd
  • 1 teen knoflook, gesnipperd
  • 1 prei, in dunne ringen
  • 1 wortel, in dunne schijfjes
  • 1 aardappel, in blokjes
  • 3 tomaten in blokjes
  • 300 gram bruine linzen (ik had groene)
  • takje thijm
  • blaadje laurier
  • 1/2 L water
  • 1 bouillonblokje
  • ansjovisjes
  • azijn
  • boter (of olie)

Bereiding
  • Fruit de ui, knoflook en prei. 
  • Voeg de wortel, aardappel en prei toe en roer wat rond 
  • Voeg de linzen, thijm en laurier toe en roer wat rond.
  • Voeg het water en het bouillonblokje toe en breng aan de kook. Laat het geheel zachtjes koken voor een minuut of 30, 40, tot de linzen gaar zijn. Houd het water in de gaten en voeg eventueel wat extra toe. 
  • Neem 1/3 van de linzenprut uit de pan en pureer met ca. 5 ansjovisjes (maar mag ook als je van meer pit houdt) en een beetje azijn. 
  • Voeg de gepureerde linzen terug in de pan, roer nog eens om, verwijder de laurier en thijm en serveer. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten