Translate

woensdag 22 juni 2016

Doe meer met Rabarber, Aardbeien en Wodka

Afgelopen weekeinde heb ik voor de laatste keer dit jaar Rabarber geoogst. Het is na 21 juni geen goed idee om nog Rabarber te oogsten. De plant bereidt zich dan voor op de winter en gaat meer en meer oxaalzuur opslaan in de stengels. En de plant moet natuurlijk ook de kans krijgen om voldoende reserves op te bouwen om volgend jaar weer te produceren. Ik denk dat ik met 2 keer oogsten dit jaar wel 7 kilo Rabarber binnen gehaald heb.

En wat doe je met zoveel Rabarber? Ik maak wel iedere keer compote van de rabarber en doe die door taart en yoghurt, maar er is nog meer mogelijk natuurlijk.

En ik moet nog 5 maanden wachten...
Zo heb ik bijvoorbeeld sinds half mei een pot staan, waarin Rabarber, Wodka en Suiker staan te trekken tot een heerlijke Rabarbercello.
  • Een paar stengels Rabarber in blokjes.
  • Een paar scheppen suiker
  • De pot aanvullen met wodka.
  • Wacht 5 tot 6 maanden en dan uitgieten over een zeef en in flessen doen (ik moet wachten tot november!).
En ik heb in voorgaande jaren al geëxperimenteerd met het maken van jam van kruisbessen en van bramen. Maar dit keer heb ik ook jam gemaakt van Rabarber en Aardbeien.

Benodigdheden:
  • 600 gram rabarber in stukjes
  • 600 gram aardbeien, de grote in wat kleinere stukjes
  • 1 zakje geleipoeder van Van Gilse
  • 400 gram suiker
  • een beetje water.
Bereidingswijze:
  • Breng in een grote pan, met twee eetlepels water de Rabarber aan zachtjes aan de kook.
  • Als het vocht uit de stukjes loopt, het vuur wat hoger doen en een minuut of tien laten koken met het deksel erop. De Rabarber valt dan helemaal uit elkaar. 
  • Dan nog wat laten indikken door het deksel van de pan te halen. Roer af en toe even om. 
  • Voeg de aardbeien, geleipoeder en suiker toe en breng aan de kook.
  • Laat  4 minuten stevig doorkoken en roeren, anders bakt het aan.
  • Test of de jam al stolt door een beetje op een koud schoteltje te laten druppen.
  • Indien ja, doe de hete jam in (eerder gesteriliseerde) potten. Sluit af en keer de potten om.

Daar kan ik even mee vooruit. 

Dat leverde heerlijke jam op. De aardbeiensmaak bleef lekker overeind en omdat ik geleipoeder gebruik, kan ik met minder suiker toe. Gezonder en naar mijn idee lekkerder, want ik proef meer van het zurige fruit.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten