Translate

dinsdag 11 oktober 2011

Hop, hop, hop

Er lijkt echt een kleine tuinierster in mij wakker te zijn geworden. Ik ben als een bezetene plannen voor de tuin aan het maken. Wat wil ik, waar wil ik dat er wat doe ik er dan mee? Allemaal vragen die continu door mijn hoofd spoken.
Na het succes van mijn kruidentuin (vooral zuring kan ik iedereen aanraden, makkelijk, lekker en veelzijdig) vind ik het belangrijk dat mijn tuin niet alleen mooi, maar ook nuttig, of op zijn minst betekenisvol is. Dus veel kruiden (medicinaal of eetbaar) en eetbare planten.

Voor de voortuin heb ik plannen, hij moet volledig op de schop. Wanneer hij weer opgebouwd wordt, wil ik ook graag een afrastering hebben, waarlangs de planten kunnen klimmen. Dus een laag hekje, met daarboven een leibalk, waar klimplanten helemaal loos kunnen gaan. Maar welke klimplanten dan? Een mooie, een nuttige, beide?

En dan komen dingen ineens samen. Een tijdje geleden zag ik een aflevering van BBCs Grow Your Own Drugs , over welke kruiden je zelf kunt kweken en daarna als medicijn kan gebruiken. De charmante, jonge, flitsende presentator had het toen over een slaapkussen van lavendelbloesem en hopbellen. Zag er mooi uit, makkelijk te maken en rook zo lekker, dat je elke avond zonder problemen in dromenland zou arriveren. En dan ineens lees je weer een artikel in de trouw. En dan weet je het. Ik wil hop in de tuin.

Hop in Trouw
BBC - Grow Your Own Drugs

2 opmerkingen:

  1. oeh. Hop woekert wel, daar moet je rekening mee houden. Kamperfoelie ook misschien?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hmmmm, hoopte ik daar even dat het zich keurig zou laten leiden...

    We moeten maar zien, voorlopig is het nog niet zo ver.

    BeantwoordenVerwijderen