Translate

zondag 16 december 2012

Kindle Sleeve

Voor mijn verjaardag kreeg ik een Kindle en even later had ik bedacht dat die natuurlijk een beschermhoesje moest krijgen. Na wat inspiratie opgedaan te hebben via internet heb ik er eerst een voor mijzelf gebreid, in witte wol, met kabels.


In het midden loopt een dubbele kabel van 12 steken, dat zijn twee draaiende kabels geworden die elke een andere kant op draaien, waardoor het effect ontstaat dat ze in elkaar overlopen. Dan aan beide kanten weer een kabel van 6 steken en daarnaast weer een kabel van  2 steken . Om de hoes symetrisch te houden, draaien de kabels aan iedere kant van het midden een andere kant op. 


Het model van de sleeve is heel eenvoudig. Ik heb een lange lap gemaakt, die net zo breed en twee keer zo lang was als de Kindle met nog een stuk extra. Ik heb de lap dubbelgevouwen, zodat de Kindle er net inpaste en er nog een stuk overbleef om om te slaan. Daar heb ik nog een gaatje in gebreid en een knoopje op de hoes gezet. Dus de Sleeve is nu ook af te sluiten. 
Enige nadeel aan deze Sleeve is dat de wol een beetje pluist en daarmee ook af en toe haartjes achterlaat op de Kindle. Ik denk dat ik er nog eens een maak van een minder pluizende wol. 

Toen ik eenmaal voor mezelf een Kindle Sleeve gemaakt had, had ik de smaak te pakken. Voor vriend J. heb ik ook een Sleeve gemaakt. Deze is gemaakt van een draad met wat franje in turquoise en feloranje. De draad was vrij dun en door de franje kon ik niet echt goede kabels maken, dus dat heb ik achterwege gelaten.   


Om toch een beschermend effect te genereren heb ik een aantal banen van 3 rechte steken gebreid, afgewisseld met een 1 averechte steek. (3r, 1a, 3r, 1a, etc). Hierdoor ontstond toch wat hoogteverschil in het breiwerk (hoewel dat wegvalt op de foto). 
De overgangen tussen de kleuren heb ik gemaakt door eerst 4 pennen in 1 kleur te breien, dan 2 pennen met beide kleuren en dan weer 4 pennen in de andere kleur. Hierdoor ontstonden ook weer dikteverschillen, waardoor de Kindle weer beter beschermd is. 


Het model was hetzelfde als bij de andere Sleeve, een lap twee keer zo lang als de Kindle, met nog wat extra. In het extra deel een gaatje breien voor een smaakvol knoopje. Vriend J. was er blij mee. 

De wol en de knoopjes kocht ik bij een schattig Genneps winkeltje, de Wolhoek, waar een ouder echtpaar nog steeds wol, breipennen, knoopjes en ritsen verkoopt aan mensen die graag breien. In mijn pauzes kom ik er graag. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten