Translate

dinsdag 30 april 2013

De voortuin is go!

En de voortuin is go! In vorige posts heb ik al aangekondigd dat we de voortuin onder handen wilden nemen, net zoals we dat twee jaar geleden met de achtertuin hebben gedaan.

Alle stenen verzamelen

Vorig weekeinde zijn mijn zoon en ik heel stoer geweest en hebben we alle stenen uit de voortuin verwijderd en netjes opgestapeld. Ik wipte de stenen omhoog met een schep en mijn zoon verplaatste de kleine steentjes. Hij stapelde ze in nette piramides op en ik maakte nette stapels van de stoeptegels, zodat de week erna de tuinmannen ze makkelijk weg konden halen.

De planten redden

Verder stonden er in de voortuin wel heel veel mooie planten. Hij is ooit eens aangelegd door iemand met kennis van zaken, maar daarna vreselijk verwaarloosd. Dus ik heb al mijn eigen potten vol planten, emmers uit het huishouden geconfisqueerd en potten van een buurman geleend om planten in te kunnen doen. Ik was vooral heel blij met de lelie-knollen die ik op heb gegraven. Deze grote, gele knollen lijken een beetje op knoflookbollen en het is mogelijk om de verschillende teentjes los te halen en zo meer lelies te krijgen. Reken maar dat ik dat ga doen, ik vind lelies heel mooi en ze ruiken ook zo heerlijk.

Wat er daarna overblijft. 

Verder waren er ook nog drie grote struiken die ik niet in een pot kon krijgen. Dus die heb ik elders in de voortuin herplant, daar kunnen ze even veilig blijven staan, totdat ze naar hun definitieve plek kunnen. Het uitgraven van de hibiscus was nog een hele klus, die vormt een soort stabiliserende wortels die heel sterk en dik worden, terwijl de wortelkluit waarmee voedsel wordt opgenomen relatief klein blijft. Maar uiteindelijk lukte het toch en zijn ook die planten beschermd.

Op zaterdag kwamen de tuinmannen al vroeg. Ze schepten stoer alle overschot aan zand, planten en stenen in een grote verzamelbak en schepten maar door en door en door. De tuin is nu helemaal egaal met de straat, wat meteen een stuk mooier en rustiger staat.

Tuinpaadje

Daarna begonnen ze met het aanleggen van een nieuw pad naar de voordeur. Het oude pad ging na de deur het hoekje om en heeft nooit mooi recht gelegen. Waardoor er altijd water en zand bleef liggen.

Klein terrasje

Ook is er een nieuw wat smaller terras aangelegd. Daar wil ik later een bankje neerzetten en wat potten.

Streng toezicht

Vanuit de keuken hielden onze kinderen streng in de gaten of er wel hard werd gewerkt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten