Translate

woensdag 30 december 2020

Kerst 2020

De kerstdagen zitten er weer op. En ik vond het maar mager, zo in het Corona - jaar. Meestal brengen we een bezoek aan de grootouders aan beide kanten, maar dat zat er dit jaar niet in. En dat vinden de kinderen erg jammer. Meestal wordt dat toch gecombineerd met een logeerpartijtje, en dat is toch nog steeds een hoogtepuntjes. Maar het is niet anders. 

Ik heb dan wel mijn best gedaan om de andere tradities een beetje in stand te houden. Dus we hebben de tijd genomen om de kerstboom op te tuigen. De kaarsen die ik eerder dit jaar heb gemaakt, kwam goed tot hun recht. Verder heb ik ook weer flink uitgepakt met koken en dat beviel goed. Ik ben natuurlijk al vroeg begonnen, zoals altijd. En ik heb weer eens wat nieuws geprobeerd.

Garnalen op een bedje van sla.

Dit keer maakte ik geen voorafje van soep, maar van garnaaltjes in kruidenboter uit de oven. Voor ons weer eens iets lekkers. Met wat sla erbij een een toastje om de gesmolten boter op te vegen was het een prima begin van de maaltijd. De kinderen wilden het graag wat minder spannend en kregen een beetje gerookte zalm. 

Christmas Log, zonder poedersuiker

En toen nog een enorme gans en als afsluiter een stuk van de Christmas Log. De Christmas Log had ik vorig jaar al voor familie gemaakt en was toen een enorme hit, maar ook meteen weer op natuurlijk. Van de zomer heb ik ook nog geëxperimenteerd met Schwarzwalder Torte, die een beetje hetzelfde idee heeft, maar dan met een kersenvulling. Dus het ging me redelijk makkelijk af. Maar mijn bakplaat voor de cakebodem is kort, dus oprollen gaat maar matig. Maar dat maakt voor de smaak gelukkig niet uit. 

Op tweede kerstdag hadden we allemaal buitengewoon weinig honger, heel gek was dat. 

En een gans lijkt heel veel, maar we hebben er met ons vijven (en de oudste kinderen eten inmiddels wel als volwassenen) vier dagen van kunnen eten. De vierde dag trokken we soep van de botten en met de laatste restjes groente werd dat nog een hele stevige soep. 

Dus, niet als andere jaren, maar dat komt wel weer. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten