Translate

zondag 18 oktober 2020

Kaarsen maken

Nu de dagen weer donkerder worden, brand ik weer graag kaarsen in huis. Vooral de brede kaarsen, een paar bij elkaar op tafel geeft naar mijn idee meteen sfeer in huis. Maar ik houd dan altijd veel stompjes over en weggooien is een beetje jammer natuurlijk. We bewaren altijd wat om de open haard mee aan te steken, maar ook dan houd je veel over. 

Nieuwe kaarsen, van oude kaarsen

Van restjes kaarsen kan je makkelijk nieuwe kaarsen maken. Je smelt de restjes en als je een container en een lont weet te vinden, heb je zo weer een nieuwe kaars die weer licht kan geven. Daar zijn genoeg instructies over te vinden. Ik besloot om WC rolletjes te gebruiken. Nu we wegens Corona allemaal meer thuis blijven, heb ik er daar ook veel meer van. 

Eerst heb ik een kant van de WC rolletje afgedekt met een papiertje en wat plakband, zodat de hete was daarlangs niet kon ontsnappen. Daarna de lont door de bodem van het papiertje rijgen en aan de bovenkant van de WC rol vaststellen met knijper. 


Daarna in een bakje water de was gesmolten au bain marie gesmolten. Dat duurde nog best lang, maar uiteindelijk smelt alle was. En dan heel voorzichtig in de rolletjes gieten. Eerst een klein beetje en dat uitharden. Dan druipt er niet meteen een hele grote plas hete was weg. Daarna meer was smelten en de rolletje helemaal opvullen. Een nachtje laten staan en laten afkoelen. En dan kan je de volgende dag de WC rolletjes eraf peuteren en heb je weer een mooie kaars. 

In de loop der tijden heb ik nog een hoop verschillende kleuren aan kaarsen verzameld. Dit keer heb ik de kleuren een beetje bij elkaar gehouden. Maar je kan natuurlijk besluiten om kleur bij kleur te houden of te mixen. Het is een wat tijdrovend klusje, maar wel erg leuk. 

2 opmerkingen:

  1. Leuk! ik wil iets soortgelijks gaan doen met overgebleven zeep..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou nog afwachten of het goed brandt he? Misschien wordt het wel een enorme was-smeerboel.

      Verwijderen