Translate

zondag 25 oktober 2020

Bloemenweide

Sinds de ongelofelijke hete en droge zomer van 2018 (en die van 2019 en 2020 waren ook niet mals) is ons gazon nooit meer helemaal hersteld. Het gras is verdroogd en komt lang niet overal terug. Toen hebben Sander en ik besloten om dan maar met de nieuwe trend mee te gaan en het gazon gewoon maar op te geven. 

Bolletjes voor het nieuwe seizoen

Op advies van artikelen uit The Guardian, maaien we ons gazon een stuk minder en stellen we het maaimes hoger in, waardoor de planten die we afmaaien hoger afgemaaid worden en sneller herstellen. En dat had al snel effect. De klaver verspreid zich snel door het gras, net als de viooltjes en paardebloemen. En her en der zie ik ook wat kaasjeskruid opkomen. 

In de nadagen van deze zomer heb ik nog wat kruiptijm geplant. Deze plant wordt niet hoog, kan goed tegen droogte en bloeit leuk, wat weer goed is voor de bijtjes. Maar de bijtjes hebben het vooral in de vroege lente moeilijk, wanneer de dagen koud zijn en er nog niet veel in bloei staat. Dus ik heb me bij het tuincentrum even uitgeleefd en ga nu ook wat bolletjes gekocht. De kleinsten kunnen in het gazon, dan gaat het om Winterakoniet en Blauwe Druifjes. Voor de borders heb ik wat Tulpen en Narcissen gekocht. 

Hopelijk geven deze bonte planten wat meer schwung weer aan de tuin. Als de kerstdagen dan voorbij zijn, maar het nog niet echt lente is en we tegen heel veel sombere wolken en kou aankijken in januari en februari. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten