Translate

woensdag 23 december 2015

Prins Nezha triomfeert over de drakenkoning

Vandaag wil ik hier toch even een jeugdherinnering ophalen. In mijn hele jonge jaren (ik denk dat ik een jaar of 5 was) heb ik eens een film gezien, over een meisje, dat vocht tegen draken. Zij vocht met een sjaal, die ze ook als zweep kon gebruiken en een ring, die ze ook kon werpen (zoals dat ding van Xena, hoewel dat veel later was). Ze stierf, maar keerde terug uit de dood, beter en sterker dan eerst, om het gevecht met de draken af te maken.

Ik vind het nog steeds net een meisje. 

Jarenlang (ik ben nu al veel ouder) heb ik me vaak afgevraagd wat voor film dit had kunnen wezen. Ik zocht via de IMDB, maar dat liep nooit op iets uit. Maar vandaag zocht ik weer eens, via google. En ik trof de film weer aan. Het bleek te gaan om "Prince Nezha's triumph against Dragon King" een Chinese film uit 1979 over de mythologische figuur Nezha, die strijd levert met een stel draken. Als deze in 1979 uitgebracht werd, zal ik hem inderdaad eens gezien hebben tijdens een Nederlandse TV uitzending, ik zal inderdaad een jaar of 5 zijn geweest.

Een vriendelijke ziel heeft de film in stukken op Youtube gezet en ik heb vandaag de film opnieuw eens bekeken. En ik voelde me meteen weer 5. Ik wil jullie de film en het verhaal erbij niet onthouden.

De film opent met de terreur van vier draken. Af en toe komen zij uit zee en manipuleren dan het weer met water, wind, vuur en ijs, wat voor veel schade zorgt onder de mensen en dieren van het gebied waar het verhaal zich afspeelt. 
Het echte verhaal begint met de geboorte van Nezha, zijn moeder baart na een lange zwangerschap een ei, haar echtgenoot, Li Jing vertrouwt het niet en hakt het ei open met zijn zwaard. In het ei zit een lotusbloem, met daarin een klein jongetje dat al meteen kan lopen. Het jongetje is ondeugend en loopt meteen weg. Zijn vader weet niet goed wat hij aan moet met dit rare jongetje en hij roept de hulp in van een leermeester voor Nezha, meester Taiyi. 




De mensen brengen offers aan de draak die in zee woont, hopelijk brengt hij dan de regen, die de mensen hard nodig hebben. De terreur is dus tweeledig, aan de ene kant brengen de draken verwoestend weer, aan de andere kant houden zij goed weer tegen. De draak zit niet te wachten op offergaven van vlees en fruit, liever had hij kindertjes om te eten.
Nezha heeft twee attributen, een rode sjaal en een gouden ring. Met deze speelt hij, maar het is ook duidelijk dat hij hiermee grote krachten kan beheersen. Wanneer hij, moe van het spelen, wil baden in de zee, verstoort hij hiermee de draak die in zee woont. Deze stuurt een van zijn bewakers, die het zusje van Nezha ontvoert. Even later wordt hij vakkundig in elkaar geslagen wordt door Nezha. Daarna volgt een zoon van de draak.

Nezha vecht ook met deze drakenzoon en zonder al te veel moeite doodt hij de draak, rukt de ruggegraat (of ruggemerg, het is me een beetje onduidelijk, waar liet mijn moeder me naar kijken!) van de draak uit, als cadeau van zijn vader. Zijn vader is heel boos. Want de draak die in zee leeft, en al zoveel offers eist, is nu woest en eist compensatie voor de dood van zijn zoon. Nezha heeft geen spijt van zijn daden, want de draken waren tenslote begonnen. 
De draak vertrekt naar het Hemelse Hof om genoegdoening te eisen tegen Li Jing en zijn familie. Nezha roept de hulp in van zijn meester, Taiyi. Deze adviseert Nezha om ook naar het Hemelse Hof te gaan en daar de Draak te bedotten dor te doen alsof hij de Hemelse heerser is. 

De draak heeft uiteindelijk door dat hij bedot wordt door Nezha en vecht met Nezha. Door hun strijd vallen zij weer terug naar aarde en Nezha overwint ook de oudere draak. Nezha wordt met gejuich ontvangen door de kinderen die anders geofferd waren aan de draak. Maar zijn vader is nog steeds boos, hij vreest de wraak van de Draak en zijn drakenbroeders. Hij bindt Nezha vast. 
De Draak roept inderdaad zijn jongere broeders en samen verwoesten zij het land van Li Jing. Zij willen dat Nezha geroepen wordt, om zijn straf te ondergaan. 

De draken eisen dat Li Jing zijn zoon doodt, als straf voor de vernederingen die hij de draken heeft toegebracht. Maar Li Jing kan dat niet. Nezha neemt het zwaard van zijn vader en doodt zichzelf (werkelijk, wat liet mijn moeder me kijken?!). Wanneer Nezha dood op de grond ligt, komt de kraanvogel van Meester Taiyi uit de hemel om de ziel van Nezha mee te nemen naar de hemel. Onder water vieren de draken feest.

In de hemel groeit de ziel van Nezha in een lotusbloem weer uit tot een grotere en sterkere Nezha (met kleertjes van bloemenbladeren, geen wonder dat ik dacht dat het een meisje was). Hij wil onmiddellijk terug naar aarde om de draken een lesje te leren. Zijn meester Taiyi geeft hem zijn attributen terug (de cirkel en de sjaal) en geeft hem nog twee extra, twee wielen van vuur, die aan zijn voeten gaan en een speer van vuur. Nezha oefent hiermee en keert dan terug naar aarde. 
Onder water hakt hij alle dienaren van de draken in de pan. 

Dan valt hij de draken aan. Vier tegelijk kan hij makkelijk aan. De draken vluchten weg, maar nog is Nezha niet tevreden. Hij verslaat de draken en de grootste draak wordt zelfs onderdeel van de vuur-speer van Nezha. 
De vrede keert weer in het land van Li Jing en Nezha neemt nog afscheid van zijn speelkameraadjes van vroeger en verdwijnt dan, rijdend op zijn hert. 
Met zijn vader wordt de ruzie niet meer bijgelegd. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten