Translate

vrijdag 15 december 2023

Het Land van Nockmar

Enige tijd geleden keek ik samen met mijn jongste kind de klassieker Willow. Ik had al gezien dat daar een boek van was, maar wat schetst mijn verbazing toen ik dit boek zag liggen bij de tweede hands boekverkoper in ons dorp? In ieder geval, dat boek pakte ik snel mee om eens te lezen. Het gaat om Het land van Nockmar van Wayland Drew

Spoilers

Er valt natuurlijk weinig te spoilen als je de film een tijdje geleden nog gezien hebt. 

Het boek is geschreven naar aanleiding van de film en volgt het script dan ook redelijk trouw. Maar in het boek kan iets meer de ruimte genomen worden voor wat achtergronden. En daarmee worden de verhoudingen tussen de belangrijkste personen in het verhaal (Koningin Bavmorda, Tovenares Fin Raziel, Prinses Sorsha) wat duidelijker. Ook de verschillende opdrachten die Willow krijgt worden zo wat begrijpelijker. En er is wat meer achtergrond over de wereld van de Nelwyns en de oorlogen waar zij bij betrokken raken. 

Conclusie. 

Het boek is niet heel erg goed, maar dat kan deels ook aan de vertaling liggen. Veel Engelse namen en termen worden niet vertaald. Zo blijft de Vallei waar de Nelwyn wonen de Nelwyn Valley heten en legt iedereen steeds leagues af, in plaats van mijlen. Na verloop van tijd begonnen dat soort zaken me steeds meer te irriteren. Verder is de Willow in het boek ook wat minder aimabel dan de Willow uit de film. Hij is duidelijk wat banger en betweteriger. Zo is hij bang om zich onder de mensen te begeven en laat hij veel beledigingen over zich heenkomen. Aan de andere kant vindt hij dat niemand zo goed voor Elora Danan kan zorgen als hij, terwijl ondertussen duidelijk is dat het kind aan alle kanten magische krachten kan oproepen. 
Alleen lezen als je de film leuk vond, of om voor te lezen aan je kinderen. Er schijnt een hele serie over het leven van Willow te zijn verschenen, maar die hebben niet meer zoveel te maken met de film. 


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten