Translate

zaterdag 30 december 2023

Kerstdiner

Kerst is alweer voorbij en ik heb natuurlijk weer mijn best gedaan om iets lekkers op tafel te zetten. Voor mijn verjaardag had ik al twee mooie boeken van EetVerleden gekregen, Taarten en Pasteien en het Vegetarische boek. En in het verleden heb ik al eens het Historisch Bakboek Brood gekregen. Dus ik heb daar wat recepten uit gemaakt.  




Ik heb wat Romeins brood gemaakt, het zogenaamde Panis Quadratus uit het historisch bakboek brood. Het was een erg lekker en vrij luchtig brood, dat door de lekkere anijs en venkelkruiden ook nog iets weghad van taaitaai. Dit kan zeker terugkomen op het menu. 

Verder maakte ik ook nog een hele hoop middeleeuwse Paddenstoelpastei, uit Taarten & Pasteien (dit is een iets ander recept dan in mijn kookboek). Deze smakelijke pasteitjes vulden enorm, dus we hadden de volgende dag nog flink over. Maar in een dikke omelet is het net zo lekker. 

Tot slot maakte ik kaas - saffraan maantjes, ook uit taarten en pasteien, een renaissance recept. Deze smaakten ook heerlijk en bleef gelukkig ook genoeg van over. 

Deze taarten en pasteien zijn redelijk eenvoudig om te maken, smaken heerlijk en zijn nog makkelijk mee te nemen in de auto. Ideaal voor een kerstdiner eigenlijk. Ik denk dat deze nog wel eens terug zullen komen voor een ander feestelijk etentje. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten