Translate

zondag 28 april 2024

Koningsdag 2024

We zijn geen mensen die Koningsdag uitgebreid vieren en dit jaar hebben we dat ook niet gedaan. Maar we hebben het wel heel druk gehad. 


Vriendin M. deel haar verjaardag met die van de koning en dat moest uiteraard ook gevierd worden. Dus in de middag genoten we van wat lekkere mokkataart en tompouce en konden we weer eens even bijpraten. Wij kwamen natuurlijk cadeaus brengen, maar in ruil daarvoor hebben we ook hun boekenkast leeggeroofd. Het bleek dat Sander nog nooit de Dragonlance boeken had gelezen. En voor iemand die al sinds de laten jaren '90 aan ADND rollenspellen doet, was dat natuurlijk een groot gat in zijn opvoeding. Gelukkig waren M. en M. dat met me eens en konden we met een boek naar huis gaan. 



De drukte was nog niet voorbij. Het was ook de laatste zaterdag van de maand en dat betekent altijd een spellenavond in ons huis (al sinds 2016). Vanwege Koningsdag was het erg rustig. Vrienden D. en L. kwamen wel langs en met onze dochters hebben we eerst nog wat Codenames gespeeld. Na de vorige keer vonden de meiden dat ik geen goede hints gaf (het idee) en wilden ze liever met hun vader spelen.  



Na twee rondjes was het laat genoeg voor onze jongste. De oudste wilde niet meedoen met Agricola. Dus dat hebben we met ons vieren gespeeld. En naar mijn idee is dat het meest ideale aantal. Er komen dan wat extra keuzes bij, maar je zit elkaar nog steeds lekker in de weg. En het duurt niet zo lang als wanneer je met vijf mensen speelt. In ieder geval, ik zette in op mijn winnende strategie: geen bedelkaarten, geen lege velden en maar één keer hekken bouwen. En dat leverde mij een overwinning op. 
We hebben Agricola al jaren en naast dat ik het thematische heel leuk vind (je bent een keuterboer, een betere aardappelpoter is waar je naar streeft!), zit het ook heel goed in elkaar. Het is prima te spelen met 2, 3 of 4 personen (5 kan ook, maar is wel heel druk). En meteen vanaf het begin af aan is het worstelen met een beperkt aantal keuzes, snel inspelen op de veranderende mogelijkheden en de steeds dreigende schande van armoede en bedelarij. Hij komt niet vaak op tafel, maar is altijd leuk.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten