Translate

dinsdag 17 september 2024

Het einde van de zomer

We zijn weer terug van zomervakantie, de kinderen gaan weer naar school en de dagen worden alweer merkbaar korter. De zomer loopt op zijn einde. Ik vind het altijd wel jammer als we het warme weer en de bloemen in de tuin moeten missen, maar de herfst komt eraan en dat geeft ook mogelijkheden. Het was in elk geval tijd om de tuin op te knappen en een beetje winterklaar te maken. 


Nieuwe hangmanden

Eerder in dit jaar had ik viooltjes geplant in de hangmanden langs mijn tuinmuur. Maar die hangmanden hingen er al een tijdje en begonnen een beetje uit te scheuren, na al die jaren. Dus ik ben bij de Tuinwereld langs geweest om manden van metaal te kopen, met kokos binnenmandjes. En dan meteen ook maar wat nieuwe plantjes voor de herfst. 

Heide!

Verder had de braamstruik ook flink wat bramen opgeleverd dit jaar en heb ik weer twee potten bramenjam kunnen maken. Maar daarna moeten de uitgebloeide takken wel teruggesnoeid worden, en de nieuwe takken een beetje in de hand gehouden worden. Dus ook daar heb ik veel weggeknipt en wat overbleef weer netjes opgebonden. 



Verder plant ik de meeste jaren ook zonnebloemen, gewoon omdat ze zo lekker opzichtig zijn. Bovendien vind ik het altijd indrukwekkend hoe uit zo een klein zaadje een plant groeit, die hoger wordt dan ik. Nog even en ik kan ook de laatste tomaten van het jaar plukken. En dan wordt het weer tijd voor sombere wolken, kou en regen. Maar hopelijk brengt dat ook appeltaart, stoofpeertjes en andere lekkere dingen. 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten