Translate

zondag 1 september 2024

Zeep uit Italië

Ik probeer al een paar jaar mijn hoeveelheid afval te verminderen (en wat kosten te besparen) en maak daarom mijn eigen kledingwasmiddel (en ik experimenteer ook wel met zelf zeep maken). Voor mijn wasmiddel gebruikte ik altijd een beproefd recept met Sunlight zeep.  

Benodigdheden

  • 80 gram geraspte zeep
  • 5 liter water
  • Een pan, een emmer, een afsluitbare fles en een stevige lepel. 
Bereiding
  • Breng het water aan de kook (mijn pannen zijn niet heel groot, ik liet 1 liter water koken)
  • doe de geraspte zeep in het kokende water en laat zachtjes doorkoken tot alle zeep is opgelost
  • (Alleen als je 1L water kookt: doe het kokende zeepwater bij 4 L warm water in een emmer). 
  • Laat het zeepwater afkoelen (het wordt er stijf, als behangsel lijm, roer het weer vloeibaar).
  • Giet over in afsluitbare flessen. 
Maar helaas, Unilever heeft besloten om niet langer Sunlight Zeep te maken. Er zijn natuurlijk wel andere zepen die hetzelfde doen, maar die worden dan zeer ambachtelijk gemaakt en de prijs is er ook naar. Maar nu was ik onlangs op vakantie in Italië en daar blijkt zeep voor huishoudelijke klussen nog wel in (betaalbare) blokvorm verkocht te worden. 

Zeep!

Dus in een lokale supermarkt ben ik even los gegaan en heb ik een hoop zeep gekocht. Binnenkort wordt dit allemaal vermalen en opgelost in kokend water. En dan kan ik weer mijn kleding zeer goedkoop wassen. Ik heb genoeg gekocht om zeker een jaar mee vooruit te kunnen. 

En voor de mensen die willen weten hoeveel geld je hiermee bespaart. 

De Sapone da Bucato (de onderste zepen) is € 2,99 voor 500 gram. Van die 500 gram zeep kan ik 31,25L vloeibare zeep maken. Als ik bij mijn supermarkt wasmiddel haal van het eigen merk, betaal ik €4,69 voor 2,2L. En dat wordt dan € 66,62 voor 31,25L. Dat is toch meer dan €60 verschil. En met een huishouden van 5 personen tikt dat op jaarbasis aardig aan.  

80 gram harde zeep geeft 5L vloeibare zeep
1 gram harde zeep geeft 0,0625L vloeibare zeep
500 gram harde zeep geeft 31,25L vloeibare zeep (en kost mij dus € 2,99)

Huismerk wasmiddel per fles van 2,2L is €4,69. 
Per 1L is dat € 2,13. 
Per 31,25L is dat € 66,62.  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten