Translate

woensdag 2 oktober 2019

Zelf zeep maken

Ik ben wel helemaal op de zelf-voorzienende toer momenteel. Heb ik eerst al mijn eigen handcreme gemaakt en laatst ook mijn eigen vaatwasmiddel. Nu maak ik ook mijn eigen zeep. Het is niet heel moeilijk, maar wel een precies werkje. Zeep ontstaat wanneer vetten reageren met loog. Die reactie geeft zeep.
De werktuigen

De loog is een agressief middel, gemaakt van Natronhydroxide (NaOH) en water. Het is sterk basisch en kan brandwonden veroorzaken. Voorzichtig dus, altijd handschoenen, bedekkende kleding en een veiligheidsbril dragen. Ik kocht de mijne van SQ, die het verkoopt als korrels om de gootsteen mee te ontstoppen (meer dan 99% puur).
En zorg dat je dus ook de goede hoeveelheden vetten toevoegt aan de loog, anders verzeept de loog niet volledig en dat is niet fijn in je zeep.

De zeepjes

Via het internet zijn verschillende zeep-calculators te vinden. Er handig, want verschillende vetten hebben verschillende manieren van reageren met het loog. Als je zelf aan de slag gaat, gebruik deze dan en controleer de hoeveelheiden zeker twee keer. Ik maakte een zeep van kokosolie, olijfolie, zonnebloemolie en jojoba olie.

Eerst maakte ik de loog oplossing. Doe dan altijd de natronloog bij het water. Dat water wordt dan vrij snel erg heet, dus gebruik een vuurvaste kom hiervoor. Dan moeten ook de vetten opgelost en verwarmd worden.
Wanneer vetten en loog dezelfde temperatuur hebben, kunnen ze bij elkaar gevoegd worden (weer de loog bij de vetten voegen). Dan beginnen de twee stoffen meteen te reageren. Het mengsel wordt troebel en langzaamaan steeds dikker. Daarbij moet je nog flink roeren. Ik adviseer een staafmixer hiervoor, anders krijg je een lamme arm. Zo ontstaat de zeep.

Als de twee stoffen echt goed gereageerd hebben op elkaar, wordt de zeep zo dik dat er sporen op achterblijven. Dan kan de zeep in een mal gegoten worden en moet dan zeker een dag uitharden. Dan kan de zeep weer in kleinere blokken gesneden worden. Die moeten dan nog een paar weken uitharden.

Momenteel wacht ik tot de zeep volledig is uitgehard, voor ik hem kan gebruiken. Ik hoop dat ik er wat lol aan kan beleven. Het maken van de zeep was erg leuk om te doen. Als ik er dan ook nog mijn handen, lijf en kleren mee schoon kan krijgen, heb ik een nieuwe hobby erbij.

Verder had ik nog een aantal materialen nodig voor deze nieuwe hobby. Omdat ik niet mijn standaard keukenspullen wil gebruiken voor deze heftige chemische reacties, heb ik het een en ander apart aangeschaft. Het meeste kon ik gelukkig vinden bij Vintage and More en Het Goed (Cakevormen als mal, vuurvaste glazen schalen, een roestvrij stalen pan, garde en lepel). Ik heb een goede vlees thermometer gekocht bij de HEMA.

En ik ben niet de enige met deze hobby, steeds meer mensen pakken het op.
Zeeplokaal
Kusala

Geen opmerkingen:

Een reactie posten