Translate

vrijdag 27 september 2019

Zelf vaatwasmiddel maken

Ik ben al een tijdje bezig om mijn hoeveelheid afval terug te brengen en ik heb onder andere boodschappennetjes en broodzakken gemaakt. En laatst heb ik ook eens handcreme gemaakt. Maar ik kan nog meer doen. In een huishouden met 3 kinderen wordt er veel vaat vies gemaakt en we hebben al jaren een vaatwasser. Ik ergerde me altijd aan of de plastic containers waar het poeder inzat (en het spoelmiddel en het zout). Dus ik heb me wat meer in de materie verdiept. Je kan heel makkelijk je eigen vaatwaspoeder maken! Via een recept dat ik hier heb gevonden.


Benodigdheden
Meet af wat je nodig hebt, roer het door elkaar en doe het in een goed afsluitbare pot. Alle ingrediënten trekken vocht aan en gaan dan klonteren, dus probeer het zo droog mogelijk te bewaren. Als het gaat klonteren, geen probleem. Met een lepel stevig doorroeren en het valt weer uit elkaar. 

De ingedriënten, allemaal in karton

Ik maakte de eerste keer een kleine hoeveelheid met een eetlepel als maateenheid. Toen ik merkte dat de vaat daar net zo schoon van werd, heb ik een wat grotere hoeveelheid gemaakt. Deze mix bevalt goed. De vaat wordt schoon, ik heb geen plastic containers voor vaatwaspoeder of plastic fröbeltjes om mijn vaatwasblokjes.

Zelf gemaakt
Om het vaatwaspoeder te bewaren heb ik bij de kringloopwinkel Vintage and More een mooi blik gekocht, er zat ooit een fles Ammaretto likeur in. Ook kocht ik een zogenaamde Chinese soeplepel. Deze zijn lekker diep, dus dan kan ik zonder morsen poeder in de machine krijgen. 

Ik ben erg tevreden. Vaatwasmiddel zelf maken is erg eenvoudig en krijgt de vaat schoon. En het is niet meer moeite dan naar de winkel gaan en zelf middel te kopen. En ik verbruik minder plastic. Ik zeg win-win. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten