Translate

donderdag 19 september 2019

The King in Yellow

Een tijd geleden alweer keek ik de eerste serie van True Detective. Daarin werd iedere keer verwezen naar de Yellow King en Carcosa. En zoals iedereen weet zijn dat verwijzingen naar The King in Yellow van Robert R. Chambers, een boek vol verhalen, een collectie van "weird tales". Tijdens mijn vakantie had ik duidelijk tijd over en ik heb alle klassiekers er eens bijgepakt. En zo heb ik me ook verdiept in de verhalen van The King in Yellow. Via Project Gutenberg kon ik een gratis exemplaar op mijn Kindle zetten.

spooky

The King in Yellow is een collectie van korte verhalen. In een aantal daarvan speelt een toneelstuk "The King in Yellow" een belangrijke rol. De mensen die het toneelstuk lezen (laat staan uitspelen) worden allemaal krankzinnig. De andere verhalen zijn ook vreemd en bevreemdend. Deze korte verhalen waren ook een inspiratie voor H. P. Lovecraft, die later natuurlijk Cthulhu aan de wereld heeft nagelaten. Maar ook Robert E. Howard (van Conan) was geïnspireerd door de verhalen van Chambers.  Zelf was Chambers dan weer geïnspireerd door Ambrose Bierce. Dus die verhalen moet ik ook nog maar eens opduikelen. 

Reden genoeg natuurlijk om deze verhalen er eens bij te pakken en ik heb ze verslonden tijdens de vakantie. Een paar verhalen houden verband met het toneelstuk The King in Yellow. De andere verhalen hebben iets minder horror-elementen en geven meer een romantisch beeld van de wereld van jonge mensen in Parijs in de laat 19e eeuw. 

Ik kan dit boek alleen maar aanraden. Pak het er eens bij wanneer je houdt van spanning, horror en romantiek 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten