Translate

dinsdag 18 februari 2014

Lente weekeinde

Afgelopen zondag was het heerlijk weer en ik heb meteen mijn kans gegrepen om samen met mijn oudste dochter wat in de tuin te werken. Een tijdje geleden heb ik bij Vreeken zaden besteld en die waren inmiddels binnen gekomen. Dus die moesten ook de grond in. Maar dan moet die grond daar wel klaar voor zijn. Samen met mijn oudste dochter dus de moestuin onder handen genomen. Eerst alle onkruid en steentjes eruit en toen schoffelen. In voorgaande jaren spitte ik de grond ook nog om, maar daar kon ik nu de energie niet voor opbrengen. En met het gespit van de afgelopen jaren, is de zanderige grond hier toch al vrij los. Dus ik liet het er maar bij zitten.

Het lijkt nu nog niet veel, maar dit worden dus tuinboonplanten, met meer tuinbonen.
De tuinbonen heb ik eerst een nachtje in water laten weken. Ik heb begrepen dat ze daarna makkelijker kiemen. Een stuk of tien heb ik toen meteen in de volle grond geplant en de rest staat nu in bakjes onder een kweekkasje. Dan heb ik straks twee sets planten die een beetje met elkaar uit de pas lopen, zodat mijn oogstperiode wat langer is. 
Twee jaar geleden alweer was ik met vriend +D te eten bij een etentje van Eetverleden! en daar kregen we toen ook een lekker tuinbonen hapje. Afgelopen zomer heb ik wat verder geexperimenteerd met tuinbonen op Romeinse wijze en ik vond het wel lekker. En dan blijken het ook nog hele mooie planten te zijn ook. Genoeg reden om ze in eigen moestuin te planten voor dit jaar natuurlijk.  
En verder heb ik meteen ook wat radijsjes uitgezaaid. Die komen lekker snel op en dat is leuk voor de kids om te zien. En lekker in de salade natuurlijk. En in potjes heb ik ook nog wat bleekselderij gezaaid. Die laat ik nog even kiemen in de warmte en dan in de loop van maart in de tuin. 
Eens kijken wat dat betekent voor mijn bleekselderij soep, wanneer ik die maak met liefdevol gekweekte bleekselderij. Nu ik een aantal jaar een moestuintje heb, merk ik dat mijn groente veel langzamer groeit dan de commercieel gekweekte groente en daardoor wat compacter van structuur en smaakvoller is. We zullen het zien. 

En nu maar eens de opkomende plantjes uit de grond gaan kijken. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten