Translate

zondag 2 februari 2014

Start van de Lente

Het is nog nauwelijks winter geweest, maar de lente begint al weer. De zon wint alweer aan kracht, de eerste vroege lenteplantjes steken hun bloemetjes al boven de grond en ook andere planten beginnen knoppen te maken. Het duurt niet lang meer voor de lente werkelijk losbarst.
Een belangrijk moment, niet alleen voor de natuur, maar ook voor mensen. In vroeger tijden (en nu nog wel) wordt deze periode dan ook uitbundig gevierd door verschillende religies met feest en speciaal voedsel. In Schotland en andere delen van de Britse eilanden eten ze op deze dag graag bannock, een soort ongerezen brood, alleen bloem en water, gebakken in een pan of op een plaat (met vet) in plaats van een oven.

De eerste blaadjes van de monnikskap.
En ik maak me ook al klaar voor de komst van een nieuw groeiseizoen. Ik heb laatst wat zaadjes besteld via Vreeken's Zaden. Ik hoop op tuinbonen, wortels in allerlei kleuren en radijsjes. En dan samen met nog wat broccoli van vorig jaar, kan ik mijn lol weer op in de moestuin. Vorig jaar was natuurlijk een buitengewoon goed jaar, daar hoop ik dit jaar weer op. Ik kijk vooral uit naar de gekleurde wortels. We zijn natuurlijk gewend aan oranje wortels, maar laatst had ik ook paarse en gele wortels gekocht bij de groenteman en die waren net zo lekker als de oranje. Dus komend jaar veel fel gekleurde wortelsalade voor mij.
In de voortuin heb ik ook een hoop gedaan het afgelopen jaar. De tuin is opnieuw ingericht, veel planten hebben een nieuwe plek gekregen en er zijn ook veel nieuwe planten geplant. Ik ben erg benieuwd om te zien welke planten de winter overleefd hebben en welke planten niet. De eerste blaadjes van de Monnikskap heb ik alweer gezien, een erg giftige plant, die met reden ver bij de moestuin vandaan geplant is. En de sneeuwklokjes hebben hun bloemen ook al weer boven de aarde uitgestoken. De krokussen en narcissen laten hun stengels ook al zien, maar het zal nog even duren voor zij hun bloemen laten zien.

Laat die lente maar komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten