Translate

maandag 25 juni 2018

Gelei maken

De bessenoogst is nog steeds niet verwerkt. Erger nog, ik ben nog nauwelijks begonnen. En mijn vriezer is klein. Ik geef natuurlijk een deel van de oogst weg aan vrienden, maar er is zoveel. Nu maak ik er maar gelei van. Dan maak ik jam eigenlijk alleen van het sap van het fruit en niet meer van de fruitpulp.

Rodebessengelei
Er zijn nog veel meer potten...

De afgelopen dagen heb ik al gelei gemaakt van Rabarber en munt en van rode bessen. En ik ben van plan om ook te experimenteren met gelei van kruisbessen. Die moeten ook nog geoogst worden.

Het principe is eenvoudig. Verwarm het fruit eerst tot het vocht eruit komt. Laat dat door een neteldoek uitlekken. Gooi dan de pulp weg. En behandel het opgevangen sap alsof je jam gaat maken. Dus, suiker toevoegen, aan de kook brengen, laten koken tot het stollingspunt bereikt is. Om zeker te zijn van een goede stolling voeg ik ook altijd wat geleipoeder toe. Dan hoef je niet zoveel suiker toe te voegen. Wat natuurlijk beter is voor de gezondheid en voor de smaak van het fruit.

Geleipoeder
Een grote hulp bij het maken van jam en gelei. 

Jaren geleden heb ik een boek aangeschaft over het inmaken van groente en fruit en ik moet zeggen dat dit een goede hulp is. Ik doe er inspiratie op en ik kan duidelijke recepten teruglezen. Het gaat om Handboek Inmaken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten