Translate

maandag 11 juni 2018

Vodka

Wanneer de bessenoogst mij wat teveel wordt, moet ik de bessen snel verwerken in iets anders. Al jaren een uitdagend probleem. Één van de manieren om de bessen te waren, is ze te gebruiken om smakeloze alcohol een smaakje te geven. Ik doe dat al jaren, met Bramen en Frambozen, met Vlierbessen, wat leidt tot lekkere cocktails en met Rode Bessen en Kruisbessen.

Vodka met Rode bessen (L) en Vlierbessen (R)

Vorig jaar heb ik weer wat geëxperimenteerd. Ik heb dit keer de bessen eerst eens kapot laten koken. Dan komt er veel meer sap vrij uit de besjes, die dan meteen mengt met de Vodka. Dus je verdunt de boel iets meer dan. En ik heb er ook iets meer suiker bijgedaan dan voorgaande jaren.

Bereiding:

  • flink wat bessen, kook ze kort tot het sap begint te lopen. 
  • doe de bessen in een weckpot of andere afsluitbare pot.
  • Een paar scheppen suiker.
  • Vul de pot met Vodka tot hij vol is. 
  • Sluit de pot en zet deze minstens 6 maanden weg.
  • Schenk de vodka uit door een laag neteldoek in een schone fles. 

En dat pakte allemaal heerlijk uit. Gisteren met vrienden de eerste vlierbessenvodka gedronken. En hij was sterk van smaak, maar niet heel zuur. Eerder een beetje dropachtig. Wie wat bewaart, die heeft wat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten